Utskottsordföranden om Carlsons insatser hittills: Han jobbar väl alla dagar i veckan?

Centerpartiets Ulrika Heie, ordförande i trafikutskottet, är frustrerad av frånvaron på åtgärder från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD): ”Det är tunt på reformer och tunt på sådant som ändå kan hålla emot inflationen”.

För det egna partiet förvånas Ulrika Heie särskilt av att regeringen inte skjuter till medel i vårbudgeten för att svara upp mot kostnadsökningarna som skett inom Gotlandstrafiken. Det är en frustration som också delas av andra partier i riksdagen.

– Det handlar om upp emot 300 miljoner som man önskat från Gotlands företrädare. Visst, man är inne i en ny upphandling. Men läget just nu, inte minst för näringslivet i Gotland, är akut. Där är man oerhört drabbade av kostnadsökningarna, säger Heie.

– Lägger man till kostnaderna för exempelvis utsäde och gödning, och fallande avräkningspriser, gör det att läget i exempelvis livsmedelsproduktionen inte ser särskilt bra ut i Sverige generellt, men särskilt på Gotland.

Är det något som ni kommer att prioritera i egna budgetförslagen?

– Där får du vänta till vårbudgeten kommer med att få svar.

Hade förväntat sig mer

Trafikutskottets ordförande frustreras även av infrastrukturministern frånvaro av insatser både i och utanför budgeten. Bland annat för att svara upp mot de kostnadsökningar som väntas framöver inom infrastrukturpolitiken, som redan i dag dras med kostnadsökningar högre än i resterande ekonomi.

– Det finns absolut fler åtgärder att ta till, inte bara rörande inflationen, vilket också Martin Ådahl pekade på i budgetdebatten.

Det har lagts fram ett antal uppdrag, bland annat att prioritera insatserna i norra Sverige, och att lyfta fram vilka infrastrukturpolitiska åtgärder som bör prioriteras att få byggstart tidigare än i plan. Men insatserna hittills imponerar inte.

– Ja, men han jobbar väl alla dagar i veckan?

Samtidigt har regeringen bara passerat sitt första halvår i arbete, är det rimligt att begära så mycket av dem?

– Absolut. Det är ändå en åttondel av en hel mandatperiod. Visst, man ska vara rättvis och säga att det är ett svårt och kärvt läge. Men då blir det ändå viktigare med de olika initiativ man tar.

– Jag tycker att det ministern säger kopplat till underhållsinsatser är bra. Nu är det viktigt att se till att det också omsätts i det arbete som sker framöver.

Behövs tydligare besked på svaret till Fehmarn bält 

Ulrika Heie menar samtidigt att trafikutskottet kontaktas av frustrerade regionala politiker, som anser att beskeden som givits om stambaneprojekten snarare väcker fler frågor än svar.

– De ställer sig frågande till de uppdrag som Trafikverket har fått, trots att de verkligen försökt att förstå. Så det behövs tydligare besked både för södra Sverige, och även när det kommer till Göteborg-Borås.

Hon pekar samtidigt på de stora kapacitetsförstärkningsåtgärder som behövs för att svara upp mot den ökade trafiken som väntas efter utbyggnaden av Fehmarn bält mellan Danmark och Tyskland.  

Har du inte möjlighet att begära att ministern då ger tydligare svar?

– Absolut. Jag och mina centerkollegor i utskottet, men också företrädare från de andra partierna i utskottet har ställt frågor i riksdagens frågestunder, ställt skriftliga frågor, skrivit interpellationer och kallat ministern till utskottet för att trycka på för tydligare svar. Vi fortsätter att ligga på, säger Heie till Altinget och tillägger:

–  I höst har uppdragen till Trafikverket kommit längre och då hoppas jag att ministern också kan ge tydligare besked än vad han gjort hittills.

Forrige artikel Fackförbund: Region Stockholm och MTR är skyldiga till situationen på pendeltågen Fackförbund: Region Stockholm och MTR är skyldiga till situationen på pendeltågen Næste artikel Läkemedelsrobotar ska regleras i socialtjänstlagen Läkemedelsrobotar ska regleras i socialtjänstlagen
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.