Varför dansar Johan Pehrson till en eurovisionvinnare från 2010?

Kan man överdosera på partiledare? Frågan måste ställas efter att till och med Liberalerna fått för sig att vägen till ett lyckat riksdagsval är en aldrig sinande ström av innehåll i sociala medier med partiledaren.

Det var den sista helgen i maj valåret 2022 och Johan Pehrson står och dansar på scen under Liberalernas valupptakt i Norrköping. Med 106 dagar kvar till valet ser det bättre ut än på länge, men partiet ligger fortfarande under spärren i mätningarna.

En kvinna på scenen till höger om Johan Pehrson sjunger den centraleuropeiska eurovisionvinnaren Satellite från 2010 samtidigt som hon dansar bredvid Johan Pehrson. Riksdagsledamoten Gulan Avci tar upp telefonen och filmar.

”The king”, skriver Gulan Avci.

För tio år sedan hade klippet blivit viralt. Kanske hade det spridits över Sverige via något program med Filip och Fredrik och vidare ut till en internationell publik via sociala medier och mejltrådar.

Det ser helt enkelt lite roligt ut.

Men trots att 195 centimeter liberal partiledare står och dansar framför kamerorna verkar ingen utanför Liberalernas twitterbubblor bry sig. Förr i tiden pratade man i åratal om att Göran Persson dansade med kossan Doris på bästa barnsändningstid. Nu är det bara en helt vanlig lördag.

Det går knappt att öppna sin telefon utan att det dyker upp en partiledare på dina sociala medier, men så har det inte alltid varit. För tolv år sedan – när andelen förstagångsväljare i Sverige var på rekordnivåer – hade Facebook 200 miljoner användare globalt. Instagram grundades samma år. Partierna hade förstått att det här med sociala medier hade något, men visste inte hur man kapitaliserade på att människor nu samlades och kunde både synas och höras i en helt annan utsträckning än förut.

Partiledarna är överallt

I dag är allt annorlunda. Partiledarna är överallt. Influeraren och den mest samtida motsvarigheten till Harry Schein som finns i Sverige – Margaux Dietz – har redan intervjuat samtliga partiledare. Statsminister Magdalena Andersson sa att hon och hennes man pratar en hel del ekonomi hemma och att hon försöker se ut ”som vanligt” när människor vill ta bilder med henne på stan. Ulf Kristersson tog med sig sina löparskor och skrattade åt att folk brukar googla hans vader och hans längd. Annie Lööf har kompletterat sin närvaro hos Margaux Dietz med att själv starta en egen intervjuserie på Instagram där hon ”pratar med personer som inspirerar henne och som hon är lite extra nyfiken på”.

Partierna motiverar sitt deltagande med att man vill nå förstagångsväljarna. Gott så, de är fler det här valet än i det förra (5,7 procent av väljarkåren 2022 jämfört med 5,3 procent 2018 enligt SCB), men partiledarnas närvaro på sociala medier har växt till att behöva bli något ännu mer, ännu större. De många förstagångsväljarna från 2010 har fått barn och scrollar Instagram i soffan. Deras föräldrar blir inspirerade på Linkedin eller twittrar argt om något Annika Strandhäll eller Johan Forssell har sagt. Deras föräldrar i sin tur tillbringar en stor del av sin vakna tid i oroliga lokala grupper på Facebook.

Jimmie Åkesson känner sin målgrupp. På Instagram har han lagt ut fem inlägg om hur han lagade gulaschsoppa och testade att slänga in vildsvinsinnanlår i en rök (köttet blev lite torrt, men funkar utmärkt som smörgåspålägg, meddelar han i sitt sista inlägg om måltiden). På Facebook skriver han om att ”barn med skjutvapen” är ”ett monumentalt socialdemokratiskt misslyckande”.

Avgör sociala medier verkligen val?

Det finns ingen tröttare spaning än att sociala medier kan avgöra ett val. Hittills har det inte heller verkat stämma särskilt väl i Sverige, i stället har valspurter eller kollapser orsakats av antingen bra insatser i TV eller mindre fördelaktig nyhetsrapportering (som i fallet med Kristdemokraterna och Lars Adaktusson inför EU-valet 2019). Inför förra valet hade Ulf Kristersson en middag tillsammans med några av landets största influerare, men trots det backade partiet med 3,49 procentenheter jämfört med 2014.

Undantaget som bekräftar regeln är analyserna av Sverigedemokraternas framväxt. Partiet har länge varit överlägsna på att locka publik till sina egna kanaler. Ingen verkar riktigt veta om flitig partiledarnärvaro sociala medier verkligen kan avgöra ett val i Sverige.

Klart är att ingen i alla fall vågar riskera att låta bli. Särskilt inte partierna runt riksdagsspärren.

Det är därför Gulan Avci filmar Johan Pehrson när han står där på scenen och dansar till en centraleuropeisk schlagervinnare från 2010, och det är också därför hon dessutom postar klippet på Instagram.

En tysk schlagervinnare från 2010 ut till publiken är rätt in i målgruppen som partiet vill nå. Men man matas inte med deras politik, utan med en glad örebroare i 50-årsåldern som vickar på höfterna. 

Kanske är det klippet som gör att Liberalerna klarar riksdagsspärren i september 2022. Kanske är det inte det.

Ingen vågar chansa, så det är lika bra att det bara läggs ut.

Forrige artikel Hur man inte lyfter en miljökonferens Hur man inte lyfter en miljökonferens Næste artikel Brevväxlandet mellan journalister och makthavare tjänar ingen av oss på Brevväxlandet mellan journalister och makthavare tjänar ingen av oss på
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.