Åkesson (C): Säpo är den trånga flaskhalsen just nu

Trafikutskottet vill att inrikesminister Morgan Johansson svarar på vilka åtgärder som vidtas i säkerhetsprövningsarbetet för att mildra effekterna av långa köer vid passkontroller på bland annat Arlanda.  

Swedavias vd Jonas Abrahamsson var under tisdagen kallad till trafikutskottet för att svara på frågor om kökaoset på Arlanda flygplats.  

Och förutom att peka på ovana resenärer som inte är redo vid kontrollerna och som gärna tar ut sin frustration på personalen, så var svaret från Svedavias ledning tydligt om att svårigheterna att rekrytera personal orsakar störst utmaningar. 

Och i det arbetet är det framför allt säkerhetsklassprövningen som skapar fördröjningar med att genomföra passkontroller vid flygplatser och andra transportsystem.  

– Det är tufft att rekrytera människor till restauranger och motsvarande redan som det är idag. Men Svedavia får i och med säkerhetsklassningsarbetet en ytterligare dimension i rekryteringen, som på grund av de långa handläggningstiderna för denna också drabbas av att de ansökande försvinner på vägen, säger Anders Åkesson, vice ordförande i utskottet och Centerpartiets trafikpolitiska talesperson.  

Han fortsätter: 

– Enligt det upphandlade bolaget Avarn så försvinner uppemot hälften av de som rekryteras på grund av handläggningstiden på Säpo, som i värsta fall kan uppgå till runt 10-12 veckor istället för det normala 2-3 veckor. Och det förstår jag, går du utan lön under den tiden så skulle jag också söka ett annat jobb. 

“Johansson sitter på lösningen“

Trafikutskottets ledamöter landade därför i att begära att inrikesministern kallas till utskottet, då det är Morgan Johansson som i slutändan styr över Säkerhetspolisen Säpo:s förutsättningar. 

– Vi vill ställa frågan, på vilket sätt har du eller regeringen agerat för att mildra effekterna, bland annat på Arlanda, men det här gäller även på andra företag i transportsektorn. 

Sänkta krav för kända namn?

Branschföreningen Transportföretagen har redan begärt ett möte med ministern, med uppmaningar om att det bland annat bör vara möjligt att sänka säkerhetsprövningskraven för de personer som tidigare haft anställningar med säkerhetsklassning inom sektorn, men som på grund av pandemin bytt bana de senaste åren.  

Men kan man förordningsändra detta snabbt eller är detta något som kräver ett längre utredningsarbete?

– Jag kan inte det svaret, men den som kan det är Morgan Johansson, och frågan är vad han tänkte göra. Jag säger inte att det är enkelt, men de som vet hur det går att göra, det är det departementet som Morgan är chef för. För det är inte Säpo som har problemen, utan det är samhället utanför Säpo som har problem just nu. Och effekterna blir väldigt dåliga, bland annat på Svedavida, men du har ju fler yrken och funktioner som har motsvarande eller liknande säkerhetsklassning.  

Det är alltså inte så att ni går och funderar på att kräva ledningen på Swedavias avgång?

– Nej, för det inser man. Visst, de kunde säkert ha gjort saker annorlunda och bättre, men de äger inte fullt ut frågan utan sitter rätt mycket i händerna på Säpos förmåga att snabbt hantera säkerhetsklassning.  

Forrige artikel Överblick: Swedavias vd frågas ut och EU stoppar rysk olja Överblick: Swedavias vd frågas ut och EU stoppar rysk olja Næste artikel Oklart hur regeringen vill stoppa utländsk finansiering av trossamfund Oklart hur regeringen vill stoppa utländsk finansiering av trossamfund
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.