Ex-minister ska utreda Arlandas framtid

För att säkra att Arlanda kan ta över trafik när Bromma flygplats stängs ner, ska det nu snabbt utredas av ex-ministern Peter Norman.

Förra året presenterades utredningen om hur Bromma kan avvecklas och hur man då säkrar kapaciteten vid Arlanda. Utredningen kom fram till att år 2025-2027 kan Bromma avvecklas.

Men i remissrundan uttrycktes oro om hur Arlanda ska kunna ta över Brommas trafik, inte minst inrikesflyget. Därför tillsätter nu infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) en utredning om hur Arlanda ska utvecklas och omvandlas.

Ex-minister blir utredare

Som utredare utses Peter Norman. Han var moderat finansmarknadsminister i den andra regeringen Reinfeldt. I dag är han bland annat ordförande i styrelsen för Transportstyrelsen.

– Jag hoppas kunna bidra till en lösning på den här frågan som diskuterats under så lång tid, säger Norman under en pressträff.

Får fyra månader på sig

Planen som tas fram för Arlanda ska också gå i linje med regeringens klimatplan och målet om att flyget ska bli fossilfritt.

På frågan om utredningen även kommer att se över om driften av Arlanda express bör förstatligas svarar Norman:

– Jag kommer även studera kommunikationerna till och från Arlanda, men var vi kommer landa där får vi återkomma till. Där ingår såklart kommunikationerna till andra städer i Arlandas närområde.

Norman får dock sätta fart, utredningen ska redovisas den 15 juni, om fyra månader. Det är ännu kortare utredningstid än vad förra utredningen om flyget fick.

Forrige artikel V vill ha folkomröstning och regeringen vill sätta fart med vindkraften till havs V vill ha folkomröstning och regeringen vill sätta fart med vindkraften till havs Næste artikel Mini-riksdagen försvinner Mini-riksdagen försvinner
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.