Han blir regeringens betygsutredare
Regeringen tillsätter en utredning för att stoppa betygsinflationen. Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och återkommande debattör och forskare i skolfrågor, blir utredare.
I februari beslutade regeringen att en utredning skulle tillsättas för att göra betygssättningen mer likvärdig. Skälet till beslutet var bland annan en granskning från Riksrevisionen.
Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och frekvent debattör av skolfrågor, tillsätts som ensamutredare på uppdraget. Henreksons utredningsuppdrag skall vara klart i februari 2025.
Att en del i uppdraget blir att stärka likvärdigheten i betygssättningen är redan känt och underströks av skolminister Lotta Edholm i våras.
Behovet av ett förändrat betygssystem har lyfts fram av Magnus Henrekson många gånger genom åren, senast vid en rapportpresentation hos Svenskt näringsliv i april.
Uppdraget
Henrekson ska analysera och föreslå förändringar i betygssystemet och systemet för meritvärdering, och bland annat:
- analysera för- och nackdelar med systemet för betygssättning och meritvärdering i det svenska skolväsendet i relation till andra länders system
- lämna ett huvudförslag, samt ett alternativt förslag på en system¬för-ändring som innebär att resultat på nationella prov, examensprov, eller liknande, kan användas för att öka likvärdigheten i betyg eller meritvärden
- lämna förslag på hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas även i ämnen som inte har nationella prov.
Utredarens tidigare förslag
2018 publicerade Henrekson ett policy paper genom IFN: ”Ett rättvist betygssystem i ett nytt skolparadigm”.
I publikationen argumenteras för ett relativt betygssystem med siffror och en bredare skala än dagens F-A samt för tydligare mål, snarare än fokus på dokumentation och process. Rapporten kan läsas här.