MSB synar hur myndigheterna samarbetar vid kaos

Myndigheten för samhällsskydd i beredskap får i uppdrag av regeringen att utvärdera hanteringen av tre större händelser: Jordskredet i Stenungssund, när färjan Marco Polo gick på grund och trafikkaoset på E22:an.

Jordskredet i Stenungssund, grundstötningen av färjan Marco Polo i Blekinge och trafikkaoset på E22 i början av januari. Dessa tre händelser har aktualiserat frågor om ansvarsfördelning och samarbete mellan olika myndigheten kan bli bättre vid hanteringen av samhällsstörningar, enligt ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M).

– Ett sammanhållet totalförsvar ställer höga krav på samordning mellan ett stort antal aktörer och verksamheter, såväl militära som civila. Det är viktigt att det inte finns några oklarheter gällande roller och ansvar i det svenska krishanteringssystemet och att en kultur av handlingskraft främjas, säger han i ett pressmeddelande.

Därför får MSB i uppdrag av regeringen att göra en analys hur ansvarsfrågorna har fungerat utifrån ett krisberedskapsperspektiv. MSB ska analysera hur de olika aktörerna hanterat situationerna, samt identifiera eventuella otydligheter och avvikelser kring ansvar och roller vid den här typen av händelser.

Kompletterar andra utredningar

Utredningen är ett komplement till de utredningar som Statens haverikommission gör av Marco Polo-händelsen och av jordskredet samt den som länsstyrelsen gör av trafikkaoset på E22, enligt regeringen.

MSB ska lämna sin rapport till försvarsdepartementet senast den 26 augusti.

Forrige artikel Transportpolitiker i topp – och botten av lobbylistan Transportpolitiker i topp – och botten av lobbylistan Næste artikel S: Begränsa hur många skolor som får ingå i en koncern S: Begränsa hur många skolor som får ingå i en koncern
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.