Transportpolitiker i topp – och botten av lobbylistan

Ansvaret för en enskild lagstiftning kan leda till många påstötningar från intressenter. Men samtidigt kan transparenskraven också visa på intresset hos ledamöterna att få stöd för sin hållning. Ledamöterna i EU-parlamentets transportutskott sticker ut.

Altinget granskar parlamentarikernas redovisning av möten med intressenter. Följ hela kartläggningen här.

Ledamöter som har platser i vissa parlamentsutskott sticker ut med fler rapporterade möten. Jörgen Warborn, Erik Bergkvist, Pär Holmgren och Jakop Dalunde, som alla ligger i toppen bland de svenska ledamöterna i Altingets kartläggning – delar alla gemensamt att de har uppdrag inom transportutskottet.

För Jörgen Warborns (M) del, som rapporterat in flest möten av alla svenska ledamöter och även är ledamot i intressenttunga handelsutskottet, sticker också ett enskilt lagförslag ut som dominerande i redovisningen.

Förhandlingsuppdraget som ansvarig parlamentariker för det inblandningskrav av hållbarare bränslen i sjöfarten står nämligen för över hälften av de möten som Warborn under stora delar av mandatperioden varit tvungen att redovisa.

Intresse från flera håll inom olika sektorer

Han beskriver förhandlingarna som väldigt komplicerade, just för att det var många parter som påverkades i regelverket.

– Det var ju väldigt många möten. Och det speglar ju att det fanns ganska många olika intressenter inne i den frågan. Så är det ju inte i alla lagstiftningsfrågor, utan där kanske du har ett fåtal intressenter som står mot varandra och då kan det liksom hjälpa och träffa ett fåtal, eller en eller två, där du får motstående bilder och olika perspektiv, säger Warborn till Altinget.

Så var inte fallet i den lagstiftningen:

– Men i FuelEU Maritime så var det ju många. Det berörde ju hamnarna, det berörde rederier, det fanns olika typer av rederier. Det var bränsleleverantörer, det var fackföreningar, det var miljöorganisationer. Det var medlemsländer, det blev så brett. Det var så komplex lagstiftning, säger Warborn, som samtidigt tidigare tryckt på att uppdraget gav mersmak.{{toplink}}

Olika förutsättningar i utskotten

Samtidigt är Warborn den ledamot som också ligger i toppen av antalet registrerade möten utifrån rollen som ledamot, tillsammans med den nyligen avlidne S-ledamoten Erik Bergkvist. I den rollen var det inte tvingande att redovisa mötena fram till den 1 november, men därefter har det också blivit obligatoriskt.{{toplink}}

Jörgen Warborn ser att de sakområden som han arbetat främst med inom handels- och transportutskottet alla har ett konkurrenskraftsperspektiv, och att de därför drar till sig många intressenter.

Samtidigt påpekar han att det inte bör dras för drastiska slutsatser bara utifrån sammanställningen. 

– Grundaspekten i detta tror jag att alla ledamöter har lite olika förutsättningar i sitt uppdrag och de filerna du jobbar med, utifrån de utskotten du sitter, och de utgångspunkterna i de frågorna du har. Så det gör att det är svårt att jämföra.

Visar också intresset åt andra hållet

Jakop Dalunde uppskattar likaså att trycket är högre inom både industri- och transportutskottet, som han är ledamot inom, tillsammans med miljöutskottet.

– De borde vara de mest påpassade, i alla fall den här mandatperioden, säger Dalunde till Altinget.

Men samtidigt är det inte bara resultatet av intresse från ena hållet som mötesredovisningen hos EU-parlamentarikerna visar på.

Dalunde, som bland annat haft många möten i rollen som skuggrapportör i lagstiftningen skärpta elmarknadskontrollregler om det europeiska transportnätverket TEN-T, initierar också flera möten själv.

– Om jag redan från början bestämt mig för att jag vill se en viss politisk inriktning, exempelvis att det ska bli dyrare att köra bil, lastbil, flyg och sjöfart, och det finns företag som vinner på den samhällsförändring som jag redan från början ville se, så är det relevant för mig att träffa dem och höras deras perspektiv. För då kan jag med en annan trovärdighet säga att ”min politik leder också till att nya företag växer fram och kan frodas” och ”titta på de här företagen med den innovativa affärsmodellen”.

Det handlar inte bara om att få in kunskap, utan också om att stärka den politiska kommunikationen, fortsätter Dalunde. 

– För då kan man med trovärdighet argumentera för sin politik på ett sätt som inte bara blir relevant för Greta Thunberg, utan även för en massa andra väljare som ”ja, vi vill ha mer klimatpolitik.” Men de vill också att samhället ska fungera, och att det ska finnas nya arbetstillfällen. De blir mer lockade av att man också tar in positiv ekonomisk utveckling. Att träffa företagen är också en del av ens kommunikativa arbete, för trovärdigheten.

Men samtidigt som ledamöterna med utskottsplatser i transportutskottet alla tillhör toppen av antalet redovisade möten, är det en femte svensk ledamot i utskottet som inte har rapporterat in några möten med intressenter. Det är Peter Lundgren, tidigare SD-ledamot.

Altinget har sökt honom för att följa upp om det fortsatt är så att han inte tar några möten med intressenter – vilket han uppgett tidigare. Han har inte återkommit före publicering.

Forrige artikel Oppositionen skeptiska till snabbspår för vräkning av hyresgäster Oppositionen skeptiska till snabbspår för vräkning av hyresgäster Næste artikel MSB synar hur myndigheterna samarbetar vid kaos MSB synar hur myndigheterna samarbetar vid kaos
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.