Nya regler för lärare ska motverka betygsinflation

Skolverket ska ta fram bestämmelser för hur lärare och rektorer ska arbeta för att sätta rättvisande betyg. Bland annat vill regeringen att hänsyn ska tas till avvikelser mellan resultat på nationella prov och betyg. 

Regeringen ger Skolverket i uppdrag att stärka skolornas arbete med att sätta rättvisande betyg som återspeglar elevernas kunskaper. 

– Det råder inga tvivel om att vi har stora utmaningar med betygsinflation idag. Om betygen inte speglar vad eleverna faktiskt kan så får det flera negativa konsekvenser som både drabbar elever och skolväsendet i stort, säger skolminister Lotta Edholm (L) i ett meddelande till Altinget.  

Regler för lärare och rektorer

Uppdraget är kopplat till Skolverkets pågående arbete med att ta fram föreskrifter om hur kvalitetsarbetet i skolväsendet ska bedrivas. 

Nu vill regeringen även att myndigheten tar fram regler för hur huvudmän, rektorer och lärare ska arbeta för att betyg ska sättas på ett rättvisande sätt, som återspeglar elevens kunskaper. 

”Ett sådant arbete bör bland annat bedrivas utifrån en analys av betygsstatistik i samtliga ämnen och avvikelser mellan resultat på nationella prov och betyg”, resonerar regeringen. 

– Det är centralt för att kunna hitta och identifiera avvikelser som tyder på betygsinflation, menar Lotta Edholm.

Hon fortsätter: 

– Jag tycker att det är viktigt att rektorer och lärare får stöd i sitt arbete med denna viktiga fråga.

Roten till problemet

Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges lärare, är positiv till att regeringen tar till åtgärder mot betygsinflationen.

– Det är mycket viktigt att komma till rätta med betygsinflation och glädjebetyg. Men det kräver att regeringen tar tag i roten till problemen, säger hon till Altinget och fortsätter: 

– Problemet är inte att lärare inte vet hur de ska jobba med betygsättningen – problemet är att vi har en betygsinflation som är sprungen ur systemproblematik. Vi vill därför att en utredning får i uppdrag att se över betygsystemet mer grundligt.

Jaara Åstrand menar att det är tydligt att det idag saknas mekanismer som håller tillbaka betygsinflationen på skolnivå.

– Skolor ska inte ha orimliga avvikelser mellan resultaten på de nationella proven och betygen på skolnivå. Skolverket har redan tidigare skissat på ett antal modeller för hur man skulle kunna göra betygssystemet mer likvärdigt. Dessa modeller är värda att titta närmare på.

Vad för stöd kan lärare behöva i arbetet med betygssättning?

– Man behöver givetvis prioritera och värna lärares kärnuppdrag. Betygsättning är en myndighetsutövning som kräver såväl kompetens, tid och kollegialt samarbete. Men återigen, problemet ligger inte hos lärarna utan i marknadsskolans effekter där höga betyg blir en del av en skolas varumärke och det är inget man löser genom det systematiska kvalitetsarbetet.

Utredning på gång

Enligt Lotta Edholm är det nya uppdraget till Skolverket en av flera åtgärder regeringen gör. Tidigare har regeringen aviserat att man kommer återkomma med en utredning för att se över ”de mer övergripande systemförändringar som behövs”.

Skolverket ska ta in synpunkter från Skolinspektionen, och besluta om föreskrifterna senast den 15 mars 2024.

{{toplink}}

Forrige artikel Ekström om beslutet att hålla skolorna öppna: ”Följde forskningen” Ekström om beslutet att hålla skolorna öppna: ”Följde forskningen” Næste artikel Svenskars förtroende för kommissionen faller Svenskars förtroende för kommissionen faller
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.