Oppositionens alternativ till Svantessons sänkta bensinskatt

Inget av oppositionspartierna anser att regeringens förslag att sänka bensin- och dieselskatten är bra. Men V är fortsatt för sänkt reduktionsplikt. ”Vi anser att man bör se över reduktionspliktens nivåer, men inte utan att presentera alternativ för hur man ska minska utsläppen”, säger Ali Esbati.

Vare sig Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet eller Miljöpartiet anser att regeringens förslag att sänka bensin- och dieselskatten är en bra idé. I stället lägger partierna fram alternativa förslag på hur framför allt landsbygdens befolkning ska kompenseras för de ökade kostnaderna som dyrare drivmedelspriser innebär.

Vänsterpartiet skiljer ut sig något genom att inte föreslå en check eller annan kompensation direkt till folk på landsbygden, däremot vill partiet gå i Tysklands fotspår och införa en Sverigebiljett som gör det möjligt att resa kollektivt över hela landet för 450 kronor i månaden.

Partiets ekonomiskpolitiska talesperson Ali Esbati lyfter också fram partiets elbilsatsning – bonus för folkelbilar – samt pekar på partiets omfördelningspolitik, en politik som gynnar dem med små marginaler. Vänsterpartiet vill också utreda en reformering av vägskatten som möjliggör att höja den där kollektivtrafik finns, men sänka den där bilen är nödvändig.

Men partiet är fortsatt för att sänka nivåerna i reduktionsplikten.

– Vi anser att man bör se över reduktionspliktens nivåer, men inte utan att presentera alternativ för hur man ska minska utsläppen. Det vi kan konstatera är att regeringen tar bort mycket åtgärder, men utan att lägga fram alternativ, säger Ali Esbati och tillägger att partiet inte har någon siffra på vilken nivå som är lämplig för reduktionsplikten.

Bensincheck med tre kronors rabatt

Centerpartiet föreslår en bensincheck till alla vuxna som bor i landsbygdskommuner. Checkarna ska lösas in hos bensinbolagen och ge tre kronor rabatt per liter tankat bränsle. Maximalt ska en person kunna få en nedsättning med 3 600 kronor per år, enligt förslaget.

Totalt beräknar Centerpartiet att reformen kostar 5,9 miljarder kronor, att jämföra med regeringens skattesänkning på bensin och diesel på totalt 5,6 miljarder. Reformen är inte ny, utan hänger med från förra årets skuggbudget och syftet är att gynna dem som drabbas mest av högre priser på drivmedel.

– Många som bor i städerna har alternativ. De har tunnelbana, spårväg och bussar, sade Martin Ådahl när förslaget först presenterades.

Syftet med C:s förslag är att rikta resurserna mot personer på landsbygden som är beroende av bilen och inte har några alternativ till färdmedel.

Tankrabatt för vanligt folk

Även Socialdemokraterna håller kvar vid ett tidigare förslag, en tankrabatt ”för vanligt folk”, vilket är ett genomgående uttryck i partiets budgetmotion. Vanligt folk-tankrabatten ska inte uteslutande riktas mot glesbygden, men människor utanför storstäderna ska få mest: Upp till 2 000 kronor per bil.

Reformen kostar 4,9 miljarder kronor och ska ge människor mer över i plånboken än det som Socialdemokraterna kallar för "SD-regeringens bränslebluff".

Skattesänkning för folk på landet

Miljöpartiet väljer en annan modell för att stötta dem som är beroende av bilen, genom en skattesänkning för glesbygden. ”Det är ett betydligt mer träffsäkert sätt att stötta de som är beroende av bilen och ger folk chansen att själva bestämma ifall man vill använda pengarna för att täcka bränslekostnader eller något annat.” skriver partiet i sin budgetmotion.

För målgruppen ska den ge 2 325 kronor per år, för staten ska reformen minska skatteintäkterna med 1,8 miljarder på ett år, att jämföra med bensin- och dieselskattesänkningen som kostar statskassan 5,6 miljarder.

”Vi sänker skatten i glesbygd istället för att sänka skatten på fossila drivmedel. Sänkt skatt på fossila drivmedel gynnar nämligen främst folk i städer.” skriver Miljöpartiet.

Forrige artikel Myndigheter: Grannar till reservat bör ej få skadeersättning Myndigheter: Grannar till reservat bör ej få skadeersättning Næste artikel Tandvårdsreform snabbutreds – 50-lappen för asylsökande stryks Tandvårdsreform snabbutreds – 50-lappen för asylsökande stryks
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.