Otydligt kring skolans digitalisering – lärare får ta smällen

Trots att en digitaliseringsstrategi varit på plats i fem år är det otydligt vad digital kompetens i skolan innebär. Samtidigt hamnar ansvaret ofta på enskilda lärare, menar digitaliseringsforskaren Sylvana Sofkova Hashemi, som är verksam i flera studier om digitalt lärande och likvärdighet.  

Tidigare i sommar fick Skolverket i uppdrag att utforma en ny digitaliseringsstrategi för skolan som ska börja gälla redan till vintern när den gamla löper ut. I en uppföljning som myndigheten gjort av den nuvarande strategin framgår att elever behöver ges bättre förutsättningar att utveckla sin digitala kompetens inom bland annat källkritik, och att fler rektorer behöver arbeta systematiskt med att utveckla digitaliseringen. 

Ansvaret faller på läraren

Digitaliseringsforskaren Sylvana Sofkova Hashemi delar bilden. Hon påpekar samtidigt att det ofta inte är tydligt för lärare och huvudmän vad som förväntas av dem. Och lärare behöver få mer stöd i sitt arbete. 

– Det är otydligt vad digital kompetens i skolan innebär och hur det faktiskt integreras i skolans praktik. Ansvaret faller på den enskilda läraren. 

Samtidigt kommer snabba direktiv och styrdokumenten förändras snabbt, menar hon, något som resulterar i att det nästan inte finns utrymme till kompetensutveckling. 

Vad får det för konsekvenser för undervisningen?

– När det kommer till digitala verktyg har man inte samma kunskap om kritiska förhållningssätt till information. När vi frågar elever om var de hämtat bilder till en presentation så har de ingen kunskap om vad som gäller, vilka bilder som är tillåtna att hämta till exempel. 

Kommersiella intressen

Digitala resurser som erbjuds hanteras dessutom väldigt olika på olika skolor, menar Sylvana Sofkova Hashemi. 

– På vissa skolor är det rektorn som köper in och beslutar och knappt tillfrågar lärare, medan på andra är lärare inbjudna att välja sina resurser. 

– Vi har också kommersiella intressen som styr och gärna vill synas. Det är utmanande att navigera i allt detta.

Mobilförbud sätter käppar i hjulet

Enligt Sylvana Sofkova Hashemi håller även vissa politiska beslut tillbaka den digitala utvecklingen. 

– Det gäller att göra undervisningen relevant och anpassad till de elever man möter i dag, vilket är en utmaning i sig med förslag om mobilförbud och massa styrning och forskning som går emot skärmtid, säger hon.  

Hur går diskussionen kring balansen mellan traditionella och digitala läromedel inom forskarvärlden?

– Egentligen är det inte fråga om hur mycket man ska ha av vardera part, utan om att det digitala i dag är en del av vårt samhälle och vi behöver förhålla oss till det.  

{{toplink}}

Forrige artikel Bryssel siktar på grönt ljus för svensk slopad drivmedelsskatt Bryssel siktar på grönt ljus för svensk slopad drivmedelsskatt Næste artikel Överblick: L:s bussbråk irriterar SD och rysarjämnt mellan blocken Överblick: L:s bussbråk irriterar SD och rysarjämnt mellan blocken
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.