På tiden att elektrifiera kollektivtrafiken

Genom att samarbeta och agera proaktivt kan vi ta nästa steg för en bred elektrifiering av kollektivtrafiken, skriver Antti Vainio, Nordic Public Policy Manager på laddstationsföretaget Chargepoint.

Af Antti Vainio
Nordic Public Policy Manager, Chargepoint

Elektrifiering av bussar i stadstrafik är redan en självklarhet. Nu är tiden för det offentliga och branschen att ta nästa steg för att påskynda processen framåt. Genom att agera proaktivt och bygga samarbeten med aktörer som transportföretag, elnätsbolag och leverantörer av laddlösningar kan såväl ekonomiska resurser som naturens resurser sparas, och elnätets robusthet stärkas.

Vi ser tre steg med olika svårighetsgrad som behöver tas för en framgångsrik och bred elektrifiering av kollektivtrafiken och för att maximera fördelarna för samhället. Dessa kräver olika stora insatser från buss- och kollektivtrafiksbolag och från elfordonsbranschen, men det är ett gemensamt ansvar att driva utvecklingen framåt. Det enklaste kan göras först och utvecklingen kan ske stegvis.

Tre steg behöver tas

  • Det första steget är den lägst hängande frukten: säkerställa att laddningen styrs utifrån kostnaden och behovet för varje buss, i syfte att ladda så kostnadseffektivt som möjligt. Med en bra mjukvara i fordon och laddare, kan laddning styras utifrån det exakta energibehovet som påverkas av rutt, chaufför, väder och till och med hur ofta dörrar öppnas. Bolag som elektrifierar sina fordonsflottor har större möjlighet att påverka drivmedelskostnaden genom att styra laddningen till tider då elpriset är lägst. Det är bra både för den egna budgeten och för hela elnätet.
  • Det andra steget är en omställning, men väl i drift är fördelarna stora: öppna upp laddstationer för andra användare, i eller i anslutning till bussdepåer när bussar inte laddas. Så kan bussoperatörer få tillbaka en del av investeringen samtidigt som man underlättar för till exempel åkerier som vill elektrifiera sina lastbilar. Krav i upphandlingar kan driva denna utveckling framåt. I Oslo är man redan i gång, där premieras bussoperatörer i upphandlingar om de erbjuder just laddning till tredje part. Detta ”energy as a service”-koncept kan skynda på utvecklingen och bidra till att åkerier och andra företag elektrifierar sina transporter i snabbare takt.
  • Det tredje steget ställer höga krav på upphandlare, men återigen är fördelarna stora: bidra till ett mer robust elnät genom att använda smarta laddare som är uppkopplade mot elnätet. Så kan en större del av laddningen styras om till att ske nattetid, vilket bidrar till att balansera elnätet. Efterfrågan och möjligheterna med sådan balansering kommer att öka markant under de närmsta åren och upphandlare behöver ta höjd för det i sina investeringar i laddinfrastruktur.

Den tekniska utvecklingen går fort och vi har redan överkommit många hinder. Mjukvaran utvecklas konstant och med det kommer nya möjligheter. Just kollektivtrafiken har väldigt goda förutsättningar att implementera dessa lösningar, då man styr över en väldigt stor total batterikapacitet.

Genom samarbete, dialog och höjda ambitioner kan vi tillsammans nå fram. Vi är redo för nästa steg och hoppas att ni vill vara med i arbetet.

Forrige artikel Därför är det rätt att stoppa blyförbudet Därför är det rätt att stoppa blyförbudet Næste artikel Låt inte besluten tas av de jäviga jägarna Låt inte besluten tas av de jäviga jägarna
Statskontoret avvecklas – namnet blir kvar

Statskontoret avvecklas – namnet blir kvar

Regeringen och SD har bestämt sig. Statskontoret ska avvecklas i januari 2026. Myndighetens verksamhet ska i stället in i Ekonomistyrningsverket som byter namn – till Statskontoret.