Pourmokhtari försvarar skrotningspremien: En bra modell

Privatpersoner som skrotar sin minst 15 år gamla bil ska få 10 000 kronor från staten – men bara om de först köpt eller leasat en elbil. ”Regeringen har gjort en analys av vad vi tycker är en bra modell för en skrotningspremie”, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

När Trafikanalys år 2022 lade fram ett förslag till regeringen på en ny skrotningspremie var det en premie utan villkor. Enligt expertmyndigheten fanns det för många argument mot att sätta upp motvillkor om att köpa en elbil eller en bil med lägre utsläpp.

”Om en skrotningspremie skulle vara aktuell i Sverige förordar delprojektet att premien införs utan villkor” skriver myndigheten, men gör även tillägget att om premien villkoras så bör den vara högre än 10 000 kronor för att ha någon effekt.

Inte lyssnat på expertmyndigheten

Men när regeringen nu skickar ut ett förslag på en skrotningspremie på remiss så har uppenbarligen inte Trafikanalys slutsatser gått hem. Enligt regeringens förslag ska den privatperson som skrotar en minst 15 år gammal bil få ut 10 000 kronor – men inte utan att ha köpt eller leasat en elbil.

Branschorgansationen Transportföretagen kallar förslaget om en skrotningspremie för efterlängtat men ”tandlöst”, då det inte är samma kundgrupp som har femton år gamla bilar och byter ut dem mot en elbil. Den slutsatsen delar dock inte klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Ser ni att de här personerna finns som har en minst 15 år gammal bil och som går raka vägen över till en elbil?

– Det gör vi. Vi hoppas att det här stödet kommer kunna ge dem den välbehövda lilla skjutsen över till elbilen.

Enligt regeringens promemoria så var det år 2023 totalt 800 personer som både skrotade en äldre bil och som köpte eller leasade en elbil. För år 2024 och 2025 har regeringen avsatt totalt 500 miljoner kronor till skrotningspremien. Förhoppningen är alltså att siffran ska stiga från runt 800 till 25 000 i år och nästa år.

Regeringen räknar med att koldioxidutsläppen ska minska med cirka 200 000 ton, enligt promemorian. Det är minst det dubbla jämfört med klimathandlingsplanen, där angavs mindre än 100 000 ton i beräknad utsläppsminskning.

”Ett politiskt beslut”

Romina Pourmokhtari förklarar inte varför regeringen går emot Trafikanalys slutsatser om att en skrotningspremie inte bör villkoras.

– Det är helt enkelt ett politiskt beslut. Regeringen har gjort en analys av vad vi tycker är en bra modell för en skrotningspremie. Jag hoppas ju att den här kommer kunna ge en liten vind i ryggen till dem som vill byta från en fossilbil till en eldriven, säger hon och tillägger:

– För regeringen är det största fokuset när det kommer till transportflottans omställning laddinfrastrukturen. Den tiden som är för att investera i laddinfrastrutur, den är nu. Därför satsar vi väldigt väldigt tydligt på just det. Men vi ser också att vi behöver många andra komponenter.

Enligt regeringens förslag ska förordningen om en skrotningspremie träda i kraft i mitten på augusti. Det innebär att Boverket kommer att ha drygt fyra månader på sig att fördela ut årets anslag på 250 miljoner kronor.

Beslutskedja: En tillfällig skrotningspremie införs för att påskynda omställningen av den svenska fordonsflottan

6/2
2020
25/1
2022
12/9
2023
21/12
2023
30/4
2024
2/5
2024
7/5
2024
30/5
2024
4/6
2024
27/8
2024

Forrige artikel Polen släpps från EU:s demokratiska skampåle Polen släpps från EU:s demokratiska skampåle Næste artikel Paus i förhandlingarna om ny läkemedelslagstiftning: ”Står långt ifrån varandra” Paus i förhandlingarna om ny läkemedelslagstiftning: ”Står långt ifrån varandra”
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.