Problemen med järnvägskapaciteten kan inte trollas bort

Kapacitetsutnyttjandet på våra järnvägar slår i taket. Detta i ett läge när våra grannländer med Fehmarn-Bältförbindelsen förbereder sig på en kraftig expansion för järnvägstransporter av varor och tjänster. Därför krävs ökad kapacitet även i Sydsverige. Det skriver Anders Gärdsmark, Mia Adelöf och Anders Fredriksson från Byggföretagen.

Af Anders Gärdsmark, Mia Adelöf, Anders Fredriksson, Byggföretagen
Regionchef Syd, Bransch- och företagsansvarig Jönköping och Bransch- och föreningsansvarig Östra Skåne

Sverige har under en lång tid och många regeringar satsat mindre än jämförbara länder på investeringar och underhåll av järnvägen. Det gäller inte minst i Sydsverige – regionen som binder samman hela Sveriges import och export med södra Europa.

Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland kommer förändra järnvägens förutsättningar i grunden. Men det innebär också att järnvägsnätet i Sydsverige blir än mer överbelastat om inte den växande infraskulden åtgärdas.

285 400 bostäder

Infrastruktursatsningar är samhällsbyggets fundament.

År 2014 påbörjade den dåvarande regeringen Sverigebygget som sedan löpte vidare till Sverigeförhandlingen vars slutrapport lades fram 2017. Sverigeförhandlingen tog fasta på behovet av ökad kapacitet och möjligheten till förstorade arbetsmarknadsregioner. Förhandlingar med kommuner längs den tänkta bansträckningen gav också resultat i form av att kommunerna förband sig att bygga 285 400 bostäder.

Dagliga notiser om illa fungerande järnväg

Kallduschen kom i december 2022 när Tidöpartierna beslutade att lämna uppdrag till Trafikverket att med omedelbar verkan avbryta planeringen för utbyggnaden av nya stambanor mellan Linköping – Borås samt Hässleholm via Jönköping. Arbetet med sträckan Hässleholm – Lund ska avslutas helt.

Där står vi nu – kvar på perrongen med nästan dagliga notiser om en illa fungerande järnväg.

Vi vill påminna Tidöpartierna om att utgångspunkterna för Sverigeförhandlingen ligger kvar:

  • Sydsverige behöver matcha kapacitetsökningen som uppstår av Fehmarn-Bältförbindelsen.
  • Storleken på den lokala arbetsmarknaden uppvisar ett starkt samband med regionens tillväxt – en större arbetsmarknadsregion har större tillväxt än en liten
  • Tänkta stationsstäder, och närliggande kommuner, har långtgående planer för att komma till rätta med bostadsunderskottet.  

Tidöpartiernas ställningstagande bottnar i diskussionerna om höga investeringskostnader för en eventuell höghastighetsbana. Men behovet av ökad kapacitet på järnvägen går inte att trolla bort. Vår bedömning är att Sydsverige i dag står inför två olika framtidsscenarion: Att få politiken på riksnivå att prioritera järnvägen – eller tvingas att leva med försenade eller inställda tåg och att den gröna omställningen med varutransporter från väg till järnväg uteblir.

Forrige artikel Dela upp Trafikverket Dela upp Trafikverket Næste artikel Regeringen måste tänka om – för klimatets skull Regeringen måste tänka om – för klimatets skull
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.