Rapport: Regeringens budskap om skolans digitalisering skapar osäkerhet

Samtidigt som en ny digitaliseringsstrategi för skolan är på ingång, vill regeringen att fokus framöver ska ligga på tryckta läromedel. Dubbeltydigheten riskerar att skapa en osäkerhet och hotar utvecklingen av digitala läromedel framöver, enligt en ny rapport från branschorganisationen Swedish Edtech Industry.

Enligt branschorganisationens årliga rapport är många företag oroliga över politiska beslut, ”den polariserade debatten om digitalisering i skolan” och fokus på tryckta läromedel.  

Man skriver att ”dubbeltydiga budskap skapar osäkerhet på skolorna och riskerar att hindra digital utveckling och investeringar i digitala läromedel och lärresurser”. 

Jannie Jeppesen är vd för Swedish Edtech Industry.

– Debatten går ju hög nu eftersom skolans digitaliseringsstrategi pausas och det görs satsningar på tryckta böcker. Digitaliseringen ställs emot bristen på läromedel, säger hon till Altinget.

Jannie Jeppesen menar att detta påverkar hur huvudmän och skolor agerar, där risken blir att investeringar i digitala läromedel minskar. 

– Det i sin tur kan innebära att vi får sämre kvalitet på digitala lärresurser och läromedel. 

Dubbeltydighet från regeringen

Samtidigt som regeringen signalerar om en inriktning på analoga läromedel framöver står det i läroplanerna att den digitala kompetensen ska utvecklas. Enligt branschrapporten blir det ett dubbeltydigt budskap.

– Det blir svårmanövererat. Regeringen är ganska tydliga med vad de tycker, men eftersom det krockar med skolans uppdrag så blir det ju svårt att navigera i, säger Jannie Jeppesen.

Dessutom har regeringen en ny digitaliseringsstrategi ute på remiss. 

– Vi behöver ju grundläggande digital kompetens hos hela befolkningen, men även digital spetskompetens. Det kommer både företag, näringsliv och offentlig sektor kräva.  

Digitalt vs analogt

Jannie Jeppesen pekar även på felaktigheter i debatten som enligt henne försvårar utvecklingen ytterligare.

– Man har ett grundantagande om att skolan är helt digital. Så är det ju inte. Man får ju någon idé om att det enda skolan gör är att leverera skärmtid till barnen. Svenska skolan har svårt att känna igen sig i den bild som målas upp.  

Hon kritiserar även att man ställer det digitala mot det analoga.  

– Att ställa det digitala som en motpol mot läroböcker är felaktigt. Båda behövs. Vi har brister på både digitala och analoga läromedel i skolorna. 

Akut med ny strategi

För att inte riskera att utvecklingen av digitala läromedel och lärresurser hindras, behöver en digitaliseringsstrategi komma på plats så fort som möjligt, menar Jannie Jeppesen.

– Vi tycker att Skolverkets förslag riktar in sig på att öka den medvetna skärmtiden och kvaliteten i undervisningen, vilket är precis det som man uttrycker från politiskt håll att man är orolig för, omedveten skärmtid och låg kvalitet i undervisningen. Anta den och resurssätt den så kommer den lösa ut de orosfrågor som regeringen har. Svaret är Skolverkets förslag på strategin. 

Altinget har sökt skolminister Lotta Edholm (L) för en kommentar. 

{{toplink}}

Forrige artikel Fossilfritt Sverige pressar regeringen om tillståndsprocesserna Fossilfritt Sverige pressar regeringen om tillståndsprocesserna Næste artikel Sverigedemokrat blir trädutredare Sverigedemokrat blir trädutredare
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.