Regeringens flygoffensiv: Sänkt skatt och regionala plan

Efter att ha skjutit till en miljard för att förhindra en kostnadshöjning för säkerhetskontroller på flygplatser sonderar regeringen nu terrängen för att sänka flygskatten och öppna för regioner att upphandla egna flygrutter.

Flera förslag som tidigare har lyfts fram från näringslivsrepresentanter har den senaste tiden också fått regeringens uppmärksamhet.

Efter att ha skjutit till strax över en miljard till Transportstyrelsen i vårändringsbudgeten ser nu också folkbolagens oro för avgiftsökningar för säkerhetskontroller ut att minska betänkligt.

Därutöver signalerar regeringen nu också att de kan komma att halvera flygskatten som 2024 beräknas dra in 1,8 miljarder kronor till statskassan. Det är nämligen ett av flera förslag som remitteras inför höstbudgeten.

Och sist men inte minst öppnas det också för att regioner framöver ska kunna upphandla egen flygtrafik och komplettera det statliga utbudet med linjer med allmän trafikplikt.

Det är i alla fall ett av alternativen  i ett regeringsuppdrag till Trafikverket som aviserades i veckan.

– Flyget har en viktig roll för att människor ska kunna bo, leva och verka i hela landet. Med detta uppdrag till Trafikverket ger vi kommuner och regioner möjlighet att bidra till bättre kommunikationer till och från sina områden, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.

Svar på ”prischocken”

Alla förslagen har varit uppe i debatten, och förts fram av branschorganisationen Transportföretagen.

Men regeringsuppdraget om regional upphandling härstammar också från Peter Normans flygutredning, som lade fram flera förslag för hur den inhemska flygsektorn ska fungera framöver.

Branschchefen Fredrik Kämpfe på Transportföretagen Flyg menar bland annat att den upphandlade regionala flygtrafiken kan utgöra grunden för elflygplan, som inom några år beräknas finnas tillgängligt till kortare rutter.

– Det kan då fungera som en kick-start för elflyg i Sverige under en övergångsperiod, säger Kämpfe till Altinget.

EU-regler kan sätta stoppa

Huruvida Trafikverket kan öppna för den möjligheten, återstår att se. Bland annat för att det enligt EU:s lufttrafikförordning endast får ske upphandling utifrån en undantagsskrivning i EU-regleringen, när det exempelvis inte finns tillräckligt bra alternativa färdsätt.

I dag är det endast staten som kan upphandla flygtrafik, en kostnad som de senaste åren nästan fördubblats till 230 miljoner kronor per år.

– Hur den upphandlingen ska gå till och om det ska vara via Trafikverket, eller om de ska kunna göra den helt själv, det får vi fundera över under utredningen, säger Bosse Andersson, utredningsledare på Trafikverket, till Altinget. {{toplink}}

Beslutskedja: Sänkt flygskatt

22/4
2024
24/4
2024
22/5
2024
24/6
2024

Forrige artikel Ministern: Upp till Kinberg Batra att bygga upp förtroendet Ministern: Upp till Kinberg Batra att bygga upp förtroendet Næste artikel Han handlar mest – FMV upp i topp över statliga inköpare Han handlar mest – FMV upp i topp över statliga inköpare
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.