Sänkning av bensinskatten gav full effekt

Sänkningarna av skatter på drivmedel under förra året gav fullt genomslag på bensinpriset. Det visar en analys från Konjunkturinstitutet. Däremot har reduktionspliktens effekter på bränslepriserna varit mer oförutsägbara.

När drivmedelsskatterna ändrades under år 2022 fick det full effekt på bensinpriset. Det är en av slutsatserna i en delrapport om drivmedelspriserna från Konjunkturinsitutet. Det gäller både skattesänkningen i maj 2022 och slopandet av den temporära sänkningen på hösten, i oktober samma år.

Däremot har effekterna av de olika höjningarna av reduktionsplikten, inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel, varierat betydligt. Av totalt fyra höjningar av reduktionspliktens nivåer är det de två sista som hade en tydlig påverkan på dieselpriset, dessutom hade det sista steget en relativt högre påverkan på priset. 

Detta gör att det är svårt att förutspå reduktionspliktens påverkan på priset vid pump, konstaterar Konjunkturinstitutet som samtidigt gör bedömningen av att den kraftiga sänkningen av reduktionsplikten som regeringen förbereder att genomföra vid årsskiftet kommer att ge en sänkning av dieselpriset med cirka fem kronor.

Klimatpolitikens styrka påverkar dieselpris

Hur lång tid det tar för den fulla effekten att realiseras är dock svårt att bedöma, noterar analysmyndigheten i sitt pressmeddelande. Företagen sitter fast i ingångna kontrakt, vilket sannolikt kommer påverka utfallet på kort sikt, konstaterar Konjunkturinstitutet i rapporten.

Och även om dieseln kan sänkas med fem kronor på något längre sikt, så är priset på det fossila drivmedlet en del i ett större långsiktigt pussel där Sveriges utsläppsmål och klimatpolitiska åtaganden i EU påverkar samt ”styrkan i och utformningen av den övriga klimatpolitiken”, skriver myndigheten.

Bensinpriset som hos grannarna

En annan slutsats av Konjunkturinstitutet, som jämfört svenska drivmedelsprisernas utveckling med grannländernas, är att de svenska bensinpriset är jämförbart med priset i grannländerna. Däremot har dieselspriset länge varit, och är, högre.

För en ägare av en bensinbil var bränsleutgifterna år 2022 lägre än år 2000, med hänsyn till inkomstutvecklingen. För ägarna av dieselbilar har bränselutgifterna som andel av inkomsten legat konstant, med undantag av de två sista åren då de ökade kraftigt.

Totalt är det fyra delrapporter som Konjunkturinstitutet lämnar över till regeringen. Slutrapporten lämnas till regeringen i december nästa år, 2024.

Delrapportering till regeringen

Drivmedelsprisernas utveckling

Skatteförändringar och bensinpriset

Reduktionsplikten och dieselpriset

Forrige artikel SOU bryter ny mark – först med öppen källdata SOU bryter ny mark – först med öppen källdata Næste artikel Skärpta sjukpenningkrav får fler i arbete – men fler står också utan inkomst Skärpta sjukpenningkrav får fler i arbete – men fler står också utan inkomst
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.