Skolinspektionen vill att det ska pratas mer sex i skolan

KORTNYTT. Skolinspektionens granskning visar att sex- och samlevnadsundervisningen i skolan är bristande på många skolor och lärare uppfattar det delvis som ett laddat ämne att diskutera.

Idag publicerade Skolinspektionen sin granskning av sex- och samlevnadsundervisningen i grundskola och gymnasium. Den visar brister i att undervisningen inte är ett återkommande inslag, utan endast vid enstaka tillfällen. Däremot visar granskningen att ämnet tas upp i fler andra ämnen i skolan än tidigare, så som biologi, naturkunskap och samhällskunskap.

Men sex- och samlevnadsundervisningen är fortfarande eftersatt i form av att den oftast består endast av kunskapsundervisning. Skolinspektionen vill att man även ska diskutera ämnet med eleverna och de problem som eleverna tycker är relevanta. Men också att det ska kopplas till skolans övergripande värdegrundsarbete.

Granskningen visar också att lärare upplever svårigheter med att prata om laddade ämnen inom sex- och samlevnadsundervisningen. Därför efterfrågar flera lärare i granskningen kompetensutveckling på området.

– Vår granskning visar att rektorerna inte följer upp vilken kompetens lärarna har. Och vet man inte vad som brister är det svårt att ge kompetensutveckling i exempelvis samtalsmetodik, säger Stefanie Luthman, projektledare för granskningen, till Dagens Nyheter.

Forrige artikel Ingen ny ordförande för Agenda 2030-delegationen Næste artikel MP splittrat i diskussion om samarbete
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.