"Släpp taximarknaden fri – skapa tusentals jobb"
DEBATT. Muf vill ta bort taxilicensen, taxitrafiktillståndet, taxameterkravet och kravet på prisdekaler i rutan. Det blir vinst för både miljö och sysselsättning, skriver Muf:s ordförande Benjamin Dousa.
Orimlig tröskel
Att skjutsa någon mot betalning kallas svarttaxi – oavsett om man betalar skatt. För att köra taxi krävs att antal tillstånd med långa väntetider på 3–4 månader och höga kostnader på upp mot 6 000 kronor. Svårast av allt, inte minst för unga, är kravet på ett kapital på 100 000 kronor. Det är en orimlig tröskel för den som vill bidra till den lokala ekonomin genom att erbjuda körningar under kvällar och helger.
Ett mer effektivt användande av bilarna har också en stor miljöeffekt. Nästan hälften av en bils utsläpp kommer från produktionen. Skulle tillgängligheten till taxitjänster öka skulle färre ha egna bilar. Då skulle utsläppen från bilar minska drastiskt.
Särintressen styr
I rapporten En taxi på varje garageuppfart (Timbro) beskriver Gustaf Palmér hur en avreglerad taximarknad skulle öppna stora möjligheter, för alla unga som i dag har en bil. En avreglering skulle förenkla för alla som vill erbjuda tjänster med sin bil, och samtidigt öka tillgänglighet och sänka pris för de som bor där vanlig taxi är dyr och svår att få tag i.
För att göra det måste man våga ta steget in i nutiden, och inte klamra sig fast vid särintressen och mer än hundraåriga lösningar. Muf vill ta bort taxilicensen, ta bort taxitrafiktillståndet, ta bort taxameterkravet och ta bort kravet på prisdekaler i rutan – krav som bygger på att det inte finns appar.
1800-talsteknik
Appar som spårar bilens position och där man kan rapportera dåliga upplevelser gör det säkrare och enklare än någonsin att organisera taxitjänster. Regeringen har missat den utvecklingen. De vill hålla fast vid 1800-talsteknik och behålla alla krångliga, onödiga och planekonomiska licenser. Regeringen tvingar unga till fattigdom och förstör för alla som vill kunna få en säker och prisvärd resa hem.