Statliga servicekontor drar ner på öppettider efter budgeten

Fem av Statens servicekontor i Stockholm har gått över till fyradagarsveckor. Och tillgängligheten är redan på väg att minska även i andra delar av landet, berättar Paul Larsson på Statens servicecenter.

Statens servicecenter kommer, som andra myndigheter, att behöva effektivisera. För att få ekonomin i balans drar de nu ner på tillgängligheten. Landet över har de avbrutit ett 30-tal provanställningar och infört stopp för nyanställningar.

– Med den skenande kostnadsutvecklingen för lokaler, personal och it har vi fått vidta åtgärder för att få budgeten i balans på kort och lång sikt. Vi fick ett besparingsbeting och vi har en skyldighet att vara sparsamma med medborgarnas pengar, säger Paul Larsson, verksamhetsområdeschef medborgarservice, till Altinget.

– Det är solklart att det kommer märkas. Vi gick in med en budget och bemanning för att upprätthålla den servicenivå som vi tyckte var nödvändig. Vi försöker såklart effektivisera, enligt vårt uppdrag. Men det finns en bottenlinje, där vi inte klarar detta med bibehållen arbetsmiljö och tillgänglighet, säger Paul Larsson.

V-kritik

Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson Ciczie Weidby är kritisk mot regeringen.

– Inte nog med att man lägger ner arbetsförmedlingar och effektiviserar till servicecenter. Sedan drar man ner på dem också. Vad är planen? Servicekontoren fyller en viktig funktion, annars hade de inte funnits från första början, säger hon till Altinget.

– Hur upprätthåller man en arbetslinje utan att sätta in de åtgärder som behövs för att få människor i arbete. Jag kommer definitivt att följa upp detta, antingen med en skriftlig fråga eller en interpellation, säger hon.

Beslut kommer

Regioncheferna har tagit fram förslag på åtgärder och gjort konsekvensanalyser. Ambitionen har varit att tillgängligheten ska vara så hög som möjligt samtidigt som man håller sig inom budget. Men än så länge är inga beslut fattade.

– Varje region har justerat öppettider, både antal dagar per vecka och timmar per dag. Vi behöver skapa förutsägbarhet för våra medarbetare och för medborgarna.

En åtgärd är att utöka möjligheten att boka möten för den som exempelvis ska ansöka om id-kort.

148 kontor i vår

Antalet servicekontor har gått från 103 till 137 över en femårsperiod. När det nuvarande och de tidigare regeringsuppdragen är genomförda kommer antalet att vara 148, men de inviger fortfarande servicekontor fram till våren.

– Vi hade inte förväntat oss att få i uppdrag att öppna fler kontor. I budgeten finns ingenting som indikerar att regeringen kommer att ge oss i uppdrag att öppna fler.

– Förra hösten kom Riksrevisionens rapport ”Skynda långsamt”. Så reformen är i någon mening slutförd och går in i ett förvaltande skede, säger Paul Larsson.

{{toplink}}

Ciczie Weidby påpekar att servicekontoren finns till för dem som kanske har svårt att sköta sina ärenden digitalt. Och att alla ärenden går inte att göra utan att prata med en person.

– Man ska absolut kunna kräva motprestationer för vissa saker, som att söka jobb för att få a-kassa. Men då måste alla personer ha samma möjligheter att göra det som krävs av dem. En del behöver extra insatser och det slår man undan, säger hon.

Forrige artikel EU-parlamentet rustat för strid om ny medielag EU-parlamentet rustat för strid om ny medielag Næste artikel Oppositionens besked om välfärdsmiljarderna Oppositionens besked om välfärdsmiljarderna
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.