Upprustad malmbana centralt i Hasslers transportförslag

Laddinfrastrukturen behöver stärkas för att inte glesbygd ska hamna i ”limbo” när fossila bränslen blir dyrare. Elektrifieringen av tunga transporter behöver skyndas på och järnvägen i norra Sverige rustas upp. Det är några av de transportpolitiska förslag som nationalekonomen John Hassler lägger fram i sin klimatutredning.

Som en del i det paket av 46 åtgärder som nationalekonomen John Hassler går fram med i sin snabbutredning till regeringen, förs ett antal förslag fram på det transportpolitiska området.

John Hassler föreslår bland annat att det nationella etappmålet för klimatutsläppen inom transportsektorn ska ses över, för att fokusera på elektrifiering.

”Något hårt formulerat sektorsmål formulerat i termer av bokförda utsläpp behöver inte finnas men en politiskt förankrad indikation om vilka utsläppsminskningar som bedöms rimliga är värdefull.” skriver Hassler i utredningen, som presenteras på onsdagen och som Altinget tagit del av. 

Järnväg och glesbygdsladdinfrastruktur i fokus

Men utöver den övergripande uppmaningen om klimatmålet följer också ett antal mer specifika förslag som syftar till att underlätta klimatomställningen i transportsektorn.

”Mer ambitiösa mål för utbyggnaden av laddinfrastruktur än vad som krävs enligt EU:s minimiregler bör införas.” skriver Hassler. Han pekar på att EU:s alternativa bränsleinfrastrukturregelverk AFIR bland annat inte täcker upp behoven i glesbygd, genom att AFIR främst ställer krav på laddinfrastruktur på de större vägarna och i städer.

”Det finns en uppenbar risk att människor och företag i glesbygden hamnar i ett limbo där fossila drivmedel blivit dyra eller icke-tillgängliga utan att elektrifierade alternativ finns tillgängliga”, skriver utredaren, som också tillägger att vätgasbränsleinfrastrukturen bör prioriteras, så att ”Sverige inte här kommer på efterkälken”.

Därtill trycker John Hassler på att en utbyggnad av kapaciteten i norra Sverige är av ”avgörande betydelse”  för industrin, vilket är ett budskap som också förts fram av Trafikverket.

”Särskilt en utbyggnad av malmbanan är akut. Här finns utarbetade planer som behöver verkställas snarast. Det är inte rimligt att svensk basindustri ska hämta malm från andra sidan av världen när den finns nära i Sverige men inte kan fraktas på grund av otillräcklig spårkapacitet.” skriver Hassler.

{{toplink}}

Beslutskedja: Uppdrag att analysera hur Sveriges politik bör utvecklas utifrån EU:s klimatpaket

30/6
2023
12/10
2023
17/10
2023
17/10
2023
18/10
2023
18/10
2023
18/10
2023
19/10
2023
19/10
2023
20/10
2023
24/10
2023
31/10
2023
13/11
2023
16/11
2023

Forrige artikel Dåden i Bryssel: Terrorhoten kan driva på för striktare migrationsåtgärder Dåden i Bryssel: Terrorhoten kan driva på för striktare migrationsåtgärder Næste artikel Thedéen: Konflikten i Gaza kan driva upp energipriserna Thedéen: Konflikten i Gaza kan driva upp energipriserna
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.