Utredare föreslår nya regler för insyn i friskolor

Det är dyrare att införa offentlighetsprincipen i friskolor, jämfört med den insynsprincip som regeringen vill se. Samtidigt är offentlighetsprincipen lättare att införa eftersom lagstiftningen redan finns, menar utredare Ulrika Geijer. ”Du får ju mycket mer insyn”, säger hon till Altinget. 

Utredningen som har tittat på för- och nackdelar med att införa offentlighetsprincipen i friskolor är nu klar. Utredare Ulrika Geijer lägger även fram förslag för hur en insynsprincip kan utformas.

– De främsta fördelarna med offentlighetsprincipen är ju att det blir samma insyn och samma möjlighet att granska de privata förskolorna och skolorna som gäller för den offentligt bedrivna undervisningen, säger Ulrika Geijer till Altinget. 

Hon fortsätter: 

– Skolinformationsproblemet som var vårt ursprungliga uppdrag försvinner om man inför offentlighetsprincipen, därför att då kommer de här privata aktörerna att jämställas med myndigheter och då gäller inte den sekretessen. 

L vill se offentlighetsprincip

Det var i februari förra året som regeringen ändrade utredningens uppdrag och lade till ett direktiv om att se över en insynsprincip för friskolorna. 

– Offentlighetsprincipen lämpar sig dåligt för till exempel mindre fristående skolor som ofta saknar juridiska och administrativa stödresurser, motiverade skolminister Lotta Edholm (L) beslutet till Altinget

{{toplink}}

Men nyligen svängde Liberalerna och gick från att vilja ha en insynsprincip för fristående skolor, till att offentlighetsprincipen ska gälla även för friskolor. Nu ligger två färdiga förslag på hur informationsförsörjningen ska lösas på skolministerns bord. 

Enligt utredningen skulle det bli något dyrare att införa offentlighetsprincipen än en insynsprincip för de fristående skolorna. 

– Det skulle bli något billigare med en insynslag. Det skulle synas kanske särskilt för de allra minsta aktörerna. Alltså en liten förskola, men det blir ju fortfarande en kostnad, säger Ulrika Geijer. 

{{toplink}}

Vilket är lättast att införa, offentlighetsprincipen eller insynsprincipen? 

– En fördel med offentlighetsprincipen det är ju att det är en lagstiftning som redan finns. Och det finns privata aktörer där den här lagstiftningen gäller. Där finns en modell att tillämpa, så den är ju lättast på det sättet.

– Det blir ju en omställning oavsett vilken lösning man väljer.

Uppnår lösningarna samma mål? 

– Nej, det gör de ju inte. Du får ju mycket mer insyn med offentlighetsprincipen därför att i förslaget till insynslag som vi har lagt fram, gäller inte insynen i alla handlingar som skulle ha varit allmänna handlingar, utan bara i de handlingarna som finns på listan. 

Altinget söker skolminister Lotta Edholm (L) för en kommentar. 

Beslutskedja: En långsiktig lösning för informationsförsörjningen på skolområdet

21/10
2021
11/1
2022
17/3
2022
25/3
2022
14/2
2023
6/3
2023
6/3
2023
16/3
2023
31/3
2023
5/5
2023
30/5
2023
30/5
2023
31/5
2023
27/10
2023
29/3
2024
18/4
2024
18/4
2024
19/4
2024
31/5
2024
22/8
2024
20/11
2024

Forrige artikel Över 370 namn på Folklistan – lokala politiker blir vildar Över 370 namn på Folklistan – lokala politiker blir vildar Næste artikel Civilsamhället i limbo när biståndet reformeras Civilsamhället i limbo när biståndet reformeras
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.