Skolverkets gd om resultaten och bristen på mattelärare

KOMPETENS. Eleverna har det svårt med ämnet matte, enligt både Skolverkets gd och den senaste internationella studien. En bov i dramat är den stora bristen på mattelärare. Men satsningen mattelyftet kommer inte räcka för att få fler mattelärare, anser LR.

Resultaten för den internationella studien TIMSS 2019 har nu presenterats av Skolverket. 

De redan högpresterande eleverna har enligt studien blivit lite bättre. Men det har inte haft någon effekt på de lägre presterande eleverna.

– Jag tror det beror på att eleverna går på olika skolor. Det är på grund av skolsegregationen. Hade de lågpresterande eleverna gått i samma skola som de högpresterande hade det varit bättre resultat för alla, säger Peter Fredriksson, Skolverkets gd, till Altinget.

"Matte är ett sorgebarn"

I naturvetenskap presterar svenska elever bättre än genomsnittet för de deltagande EU- och OECD-länderna i både årskurs 4 och 8. Men i matematik ligger svenska elever under genomsnittet.

Detta är inte ny information för Skolverket.

– Matte är ett sorgebarn sedan länge för svensk skola och det är det ämne som elever har svårast att prestera bra i, säger Peter Fredriksson.

Läs mer om hur fler mattelärare kan utbildas enligt LR i artikeln på Altinget Utbildning.

Forrige artikel Överblick: Ny pandemilag i mars och SD svänger om Nato Överblick: Ny pandemilag i mars och SD svänger om Nato Næste artikel Folkhälsomyndighetens pressträff om pandemiläget (10 dec) Folkhälsomyndighetens pressträff om pandemiläget (10 dec)
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.