Kommuner efter sfi-kritiken: ”Måste få ta tid”

Skolinspektionen finner ”tydliga kvalitetsproblem” inom sfi i en ny granskning, särskilt när undervisningen sker på distans. Men det finns också framgångsexempel. ”Vi har jättebra erfarenheter av upplägget”, säger Ronny Pålsson, verksamhetschef för vuxenutbildningen Ystad kommun, som är en av de kommuner som lyckats med distansundervisning. 

Sfi-utbildningen varierar i kvalitet, vilket gör att elever inte ges likvärdiga möjligheter att lära sig svenska. Det visar en granskning från Skolinspektionen som har tittat på 30 verksamheter. Av dessa behöver 24 utveckla undervisningen. 

– Det är oroande att vi fortsatt ser många och tydliga kvalitetsproblem inom sfi, till exempel med distansstudier och med individanpassning. Huvudmän måste förstärka sina insatser, menar Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, i ett pressmeddelande

Fördelar med digitalt

Enligt myndigheten kan distansundervisning medföra extra problem, bland annat eftersom det blir svårare för lärare att följa elevens framsteg. 

Ystad är en av de kommuner som erbjuder sfi på distans. Enligt verksamhetschef Ronny Pålsson fungerar upplägget så pass bra att kommunen utökat sin onlineundervisning.  

– Utbildningen är över nätet, men lärarna träffar eleverna och pratar med dem där. Både enskilt, i par och i grupp. Man är inte i samma klassrum men man pratar med varandra. Det är stor skillnad mot traditionella distansutbildningar, säger han till Altinget.  

Kommunen erbjuder också sfi på plats men har sett att det kan vara svårt för eleverna att kombinera studierna med arbete. 

– Det var därför vi startade flex, som utbildningen kallas. Den riktar sig framför allt till dem som jobbar samtidigt. Då är upplägget att vi kan möta eleverna när de har tid. Det kan vara kvällar, tidiga morgnar eller sena eftermiddagar, säger Ronny Pålsson.

Lätt att anpassa digitalt

Kommunen var en av dem som granskades av Skolinspektionen och klarade sig, till skillnad från majoriteten, utan synpunkter från myndigheten. Ronny Pålsson tror att det beror på mängden kontakt läraren har med eleverna. 

– Vi har jättebra erfarenheter av upplägget och lärarna säger att de får bra kontakt med de studerande för de pratar med dem i realtid i teams.

En del av kritiken från Skolinspektionen handlade om att huvudmännen måste bli bättre på att anpassa utbildningen efter individen. Det går bra även på distans, menar Ronny Pålsson.  

– Sitter du i en lektionssal med 15-20 elever kan det vara svårt att fånga upp dessa individuellt. Då kanske eleven sitter tyst långa stunder. På nätet har vi mindre grupper och undervisningen kan anpassas individuellt. 

”Måste få ta tid”

Till skillnad från Ystad har Lidköpings kommun valt att endast erbjuda sfi på plats.  

– Vi har inte distansundervisning av precis den anledningen som Skolinspektionen pekar på. Våra erfarenheter från pandemin är att distansundervisning inte är tillräckligt för elevernas språkutveckling. Främst såg vi svårigheter i att träna sitt uttal, säger Anders Torén, chef för vuxenutbildning i Lidköpings kommun.  

Även Lidköpings kommun deltog i Skolinspektionens granskning, och är en av de verksamheter som inte har några brister enligt granskningen. Lidköpings kommun arbetar för att förbättra utbildningens kvalitet genom att anställa olika typer av kompetens, berättar Anders Torén.

– Skolinspektionen fann att våra lärare var duktiga på att bland annat individualisera utbildningen till eleverna, säger han. 

– Vi har en specialpedagog, och ger studievägledning på modersmål sedan ett par år tillbaka som är viktiga i arbetet att individanpassa utbildningen. De ser också över vilka anpassningar lärarna kan göra.

Men det är också här kommunens stora utmaning finns.  

– Vissa kommer in som vuxna och kan kanske varken läsa eller skriva. Då måste det få ta tid. Det som är viktigt för oss är att vi sätter in specialpedagogiska insatser och fortsätter att utveckla studievägledningen. 

{{toplink}}

Forrige artikel Busch skyller på Bryssel – men EU uppmuntrar elstöd till särskilt drabbade Busch skyller på Bryssel – men EU uppmuntrar elstöd till särskilt drabbade Næste artikel Trots kritiken – Skolverket förslås få ökat statistikansvar Trots kritiken – Skolverket förslås få ökat statistikansvar
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.