Moderaternas vallöfte: Låna nio miljarder till Inlandsbanan

Om Moderaterna vinner valet ska staten låna nio miljarder kronor för att rusta upp och investera i Inlandsbanan. För att undvika onödiga kostnadsökningar och förseningar är det önskvärt att hålla Trafikverket utanför projektet, anser partiet trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus.

När Maria Stockhaus, Moderaternas trafikpolitiska talesperson, i veckan var på besök i Jämtland passade hon på att leverera ett vallöfte, rapporterar SVT Jämtland. Hamnar Moderaterna i regeringen efter valet, ska Inlandsbanan få ett statligt lån på nio miljarder för att rusta upp banan. Järnvägen kan komma till stor nytta för de industriinvesteringar som pågår i norra Sverige, anser partiets trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus. 

– De har kommit ganska långt i sin planering för vad som krävs vad gäller underhåll, mötesspår och tyngre trafik, säger hon till Altinget.

Inlandsbanan har tagit fram flera förslag på finansiering. Att staten går in och hjälper till med lån för hela summan, något som sedan ska finansieras via högre banavgifter, är rimligt och klokt, enligt Stockhaus.

– Inlandsbanan har en bra sträckning och den finns redan där. Det är bättre än att bygga höghastighetsjärnväg för att tjäna 30 minuter på sträckan Stockholm-Göteborg, säger hon och fortsätter:

– Vi bör utgå från det vi har och göra det bättre.

Betalas av på 25 år

Enligt Inlandsbanans finansieringsförslag kan miljard-lånet betalas av på 25 år, via höjda banavgifter. Något som de företag som gör stora investeringar i norra Sverige också säger sig vara beredda att betala, enligt Stockhaus.

Staten äger själva järnvägsanläggningen, men den förvaltas av Inlandsbanan AB, ett bolag som samägs av de 19 kommunerna längs järnvägssträckan.

Det mest effektiva vore sannolikt, enligt Maria Stockhaus, att hålla Trafikverket utanför upprustningsprojektet och låta Inlandsbanan AB hantera det på egen hand.

– Det är bara att titta på de nio Riksrevisionsrapporter som finns om Trafikverket och de kostnadsökningar och förseningar för projekt som beskrivs i dem, säger hon.

{{toplink}}

Forrige artikel Överblick: Försvarsministern ser Natofördelar och myndighet invigs i dag Överblick: Försvarsministern ser Natofördelar och myndighet invigs i dag Næste artikel Inera vill rulla ut 1177 i den kommunala omsorgen Inera vill rulla ut 1177 i den kommunala omsorgen
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.