Skolverkets generaldirektör: Skrotad strategi vilar på bred vetenskaplig grund

Regeringen går inte vidare med Skolverkets förslag till ny digitaliseringsstrategi och kritiserar myndigheten för att inte ha lyssnat på experter. ”Forskning visar att det inte finns en entydig slutsats om hur digitalisering påverkar”, säger generaldirektör Peter Fredriksson till Altinget.

Anledningen till regeringens beslut är kritiken mot strategin från barnläkare och hjärnforskare som framkommit under remissrundan, rapporterar Dagens Nyheter.

Regeringen skickade digitaliseringsstrategin på remiss i mars för att få in synpunkter om hur barns och elevers kognitiva utveckling, hälsa och välbefinnande påverkas av digitala lärresurser i undervisningen.

– Digitaliseringen i förskolan och skolan har på vissa håll varit förhastad och ogenomtänkt. Det visas inte minst av att vissa huvudmän tagit den som intäkt för att läroböcker, papper och penna inte längre behövs, sade skolminister Lotta Edholm (L) då.

Till DN säger Edholm att hennes farhågor har bekräftats av remissvaren, att många delar av Skolverkets digitaliseringsstrategi bygger på ”rent feltänk”, och att det finns väldigt lite vetenskap som stödjer utvecklingen. 

– På sätt och vis känns det ledsamt att Skolverket inte har lyssnat på de här experterna. Men å andra sidan är jag glad att jag fattade beslutet att skicka förslaget på remiss.

{{toplink}}

Ingen entydig slutsats

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson säger till Altinget att myndigheten vid utformningen av strategin har samverkat med skolchefer, rektorer, lärare och elever för att ta reda på vilka behov de upplever kopplat till skolans digitalisering och hur dessa behov prioriteras mot varandra. 

– Skolverkets förslag vilar på en bred vetenskaplig grund och nationella och internationella erfarenheter av digitalisering i skolan. Resultat av forskning visar att det inte finns en entydig slutsats om hur digitalisering påverkar undervisning och förutsättningar för utveckling och lärande, säger Fredriksson.

Altingets gratis nyhetsbrev

Inväntar regeringen

Han pekar på att strategin innehåller skrivningar som handlar om att uppmärksamma risker, särskilt för yngre barn och elever, att beakta vetenskapen i det fortsatta arbetet och att målsättningar och utformningen av verksamheten i förskola och skola måste anpassas till barns och elevers ålder och mognad. 

– Dock skriver vi inte explicit i strategin vad just kognitionsforskare har sagt. Vi talar om vikten, nödvändigheten, av att beakta den vetenskap som finns vad gäller digitalisering relaterat till barns och ungas utveckling och lärande. Kognitionsforskningen ryms inom begreppet vetenskap, precis som annan forskning, som utbildningsvetenskap eller sociologi. Nu avvaktar vi regeringens vidare hantering efter remissförfarandet, säger Peter Fredriksson. 

Enligt skolminister Lotta Edholm är det inte ett alternativ att inte ha någon digitaliseringsstrategi för skolan, utan regeringen ska återkomma om hur en ny ska utformas.

{{toplink}}

Forrige artikel Veckan i EU: Omstritt skogsmöte, G7-träff i Japan och arbetsmiljö under lupp i Stockholm Veckan i EU: Omstritt skogsmöte, G7-träff i Japan och arbetsmiljö under lupp i Stockholm Næste artikel Sverige ställer sig inte bakom skogsuppgörelse Sverige ställer sig inte bakom skogsuppgörelse
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.