Skilda idéer om kampen mot avfallsbrottsligheten

Tio myndigheter har fått i uppdrag att ta fram förslag på hur avfallsbrottsligheten kan pressas tillbaka. Samtidigt är flera förslag till lagändringar ute på remiss. Regeringens initiativ för ordning och reda i avfallsbranschen får beröm från olika aktörer, men alla ropar inte efter strängare lagar och regler.

Fluffhögen, batterimassan och plastbalarna. I Eskilstuna är man alltför väl medveten om att oseriösa och illegala aktörer inom avfallsbranschen kan bli en dyr affär för både kommunen och miljön.

– Det vi sitter med innebär säkert 30-40 miljoner kronor som kommer att belasta skattebetalarna, säger Geerth Gustavsson (S), ordförande i miljö- och räddningstjänsten och fortsätter:

– Det vi har drabbats av i Eskilstuna går inte att göra något åt nu. Det är försent. Däremot går det förhoppningsvis att förhindra att det händer igen.

Han välkomnar de förslag om lagskärpningar som just nu är ute remiss, bland annat att det inte ska gå att flytta avfall från ett mellanlager vidare till ett annat. Men också att det ska krävas ekonomiska garantier från avfallsbolagen.

– Det är inte roligt att som kommun hamna i den här sitsen. Jag tror det kommer behövas mer åtgärder framöver, även om det här är steg i rätt riktning, säger Geerth Gustavsson.

Ragns-Sells: Det finns bra lagar

Pär Larshans, hållbarhetschef på Ragn-Sells, är inte lika övertygad om att det är hårdare lagar och regler som krävs för att rensa upp bland brister och brott i avfallsbranschen.

– Det finns bra lagar. Det som behöver förbättras är tillsynen, att myndigheterna får rätt verktyg och att länsstyrelserna behöver få ett större mandat, säger han och tillägger:

– Kommunerna har inte tillräckliga resurser, framför allt inte när det handlar om ren brottslighet.

Men Pär Larshans är mycket nöjd med att regeringen har gett totalt tio myndigheter i uppdrag att dels kartlägga brottsligheten inom avfallsområdet, dels ta fram förslag på åtgärder som kan förebygga och förhindra brott.

– Regeringens fokus på illegalt avfall är extremt välkommet, säger han.

En punkt där Larshans anser att reglerna bör förändras gäller den som anlitar någon för att ta hand om avfallsmassor.

– När man lämnat ifrån sig avfall, så måste man fortsatt ha ett ansvar för att säkerställa att det hanteras på rätt sätt, säger han.

"Man måste in i bokföringen"

Även branschorganisationen Avfall Sverige ser positivt på det uppdrag som regeringen har gett de tio myndigheterna, enligt seniorjurist Andrea Hjärne. Det gäller inte minst den delen om att utveckla samverkan mellan myndigheter.

– Uppdraget till myndigheterna är superbra. Det stödjer vi fullt ut. Ska man komma åt den här problematiken här måste myndigheterna samverka. Ofta handlar det om ekonomisk brottslighet. Avfall är dessutom väldigt rörligt. Det är sådant som bidrar till att det är svårt för en lokal myndighet att klara av det, säger Andrea Hjärne.

Det är svårt för en enskild kommun att komma åt de bolag som inte sköter sig och bedriver brottslig verksamhet, enligt Andrea Hjärne. Hon tror på den modell som finns i Malmö  – Tryggare Malmö – där lokala och statliga myndigheter samarbetar för att komma åt oegentligheter inom bland annat olovliga bostäder och livsmedelsfusk

– Man måste exempelvis in och granska bokföringen på de här bolagen, för att se om deras påståenden stämmer. Det kräver en särskild kompetens, sådan som revisorer och Skattemyndigheten har.

"Tillsätt en haverikommission"

Andrea Hjärne är inne på samma linje som Pär Larshans på Ragn-Sells, att det viktigaste för att skapa ordning och reda är att skärpa tillsynen.

– Visst, det kan behövas fler regler och gränser, men myndigheterna måste framför allt ha kompetens och tillsynsresurser att följa upp de regler som redan finns. I fallet med Kagghamra misstänkte man att allt inte stod rätt till, men förmådde inte följa upp det, säger hon.

Andrea Hjärne anser att det utöver de förslag som nu är på remiss och det uppdrag som de tio myndigheterna har fått, även skulle krävas en genomlysning av de stora uppmärksammade avfallsskandalerna, som den brinnande soptippen i Kagghamra och batterimassorna i Eskilstuna.

– Det skulle behövas en haverikommission som tar reda på vad som har gått fel? Staten borde verkligen tillsätta det, säger hon.

En tipp – fyra kommunala handläggare

40 minuter med bil från Eskilstuna ligger Västerås. En kommun som också har fått sin beskärda del av oseriösa avfallsbolag genom det omskrivna skandalbolaget NMT Think Pinks anläggning i Skultuna. Periodvis har Skultuna-ärendet krävt fyra handläggare på heltid. Anna Thunell (MP), ordförande för miljö- och konsumentnämnden, är säker på sin sak.

– Det hade krävts bättre lagstiftning på plats. Det finns inget i nuvarande lagstiftning som hade gjort att vi kunde stoppat dom, säger hon.

Förslaget som är ute på remiss, om att kunna kräva ekonomisk säkerhet för anmälningspliktiga miljöfarliga verksamheter, har Västerås kommun lobbat för hos regeringen.

– Det kravet hade gjort en jättestor skillnad. Då hade det här företaget aldrig kunnat starta upp, för de hade inte haft det kapitalet. I dag behöver du inte ha några pengar, säger hon.

Anna Thunell vill se bättre system för informationsutbyte mellan kommuner, men tror också det kommer krävas ändringar i fler lagar än miljöbalken.

– Man behöver verkligen se över konkurslagstiftningen till exempel. Nu kan vi inte ens förelägga konkursboet att ta prover, säger hon.

Hon vet att företag i branschen varnar för snåriga regler och växande byråkrati.

– Det anses vara den tredje mest lukrativa branschen för brottslighet i dag. Så det är en avvägning, jag tror man måste tåla lite byråkrati här. Det är väldigt lite reglerat i dag, säger hon.

Varnar för regelsvärm

Katarina Sundberg, samhällspolitisk rådgivare på Avfall Sverige, konstaterar att det är oerhört mycket som sker på avfallsområdet just nu – inte bara inom avfallsbrottslighet – och att det gäller för regeringen att ratta rätt.

– Helt plötsligt är avfallet i en korseld, det är insatser mot kriminalitet, nya eu-regleringar och arbetet med cirkulär ekonomi. Frågan är om man hinner få ihop systemet eller riskerar blir det en regelsvärm? Det är viktigt att man tänker efter, så att det som inte funkar i dag faktiskt blir bättre, säger hon.

Beslutskedja: Ordning och reda på avfallet

28/1
2021
25/3
2021
1/6
2021
6/9
2021
9/3
2022
15/8
2022
11/10
2022

Forrige artikel KU pressar myndighetstoppar om regeringens coronastrategi KU pressar myndighetstoppar om regeringens coronastrategi Næste artikel Överblick: Miljöjätte kopplas till tvångsarbete och interntjafs hos L Överblick: Miljöjätte kopplas till tvångsarbete och interntjafs hos L
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.