Skolor brister i arbetet mot kränkande behandling

Skolor gör inte tillräckligt för elevers trygghet på nätet, konstaterar Skolinspektionen i en ny rapport.  

Skolan och huvudmannen är skyldiga att motverka kränkande behandling. Det gäller även händelser på nätet, som sker utanför skoltid som har koppling till skolans verksamhet.

I en ny granskning pekar Skolinspektionen på brister i hälften av de 30 granskade skolornas arbete med att motverka kränkningar på nätet. 

– Rektorer behöver i högre grad undersöka elevers utsatthet på nätet för att kunna anpassa sina insatser. Det är viktigt att inkludera de digitala miljöerna i trygghetsarbetet, säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen.

Missar digital miljö

Skolinspektionens granskning visar att majoriteten av skolorna arbetar med tryggheten i skolan såsom att ingen ska känna sig utanför eller obekväm på skolgården, i omklädningsrummet eller i korridoren, men inkluderar inte den digitala miljön. 

– Exempelvis tog inte alla granskade skolor reda på hur situationen såg ut på deras egen skola och hur deras elever upplevde den digitala miljön, säger Elina Ekberg, som genomfört granskningen, till Altinget.

– När skolor arbetar för att skapa ett tryggt klimat behöver de ta hänsyn till att elever kommunicerar med varandra även digitalt och att den kommunikationen kan se annorlunda ut jämfört med den kommunikation som sker ansikte mot ansikte. Därför behöver de prata om den här typen av frågor med sina elever, men det var inte alla skolor som såg till att alla elever fick göra det.

Saknas samsyn

Det kan som huvudman vara svårt att kartlägga elevers utsatthet på nätet. På skolorna som brast i arbetet fanns inget gemensamt arbete kring hur eller i vilka sammanhang eleverna ska få samtala om frågor kopplade till kommunikation på nätet.

Det fanns inte heller alltid en samsyn i personalgruppen om hur skolan ska hantera frågorna eller om hur skolans ansvar ser ut.

– Huvudmännen bör se till att rektorer och skolans personal har kunskap om vilket ansvar skolan har i dessa frågor, säger Elina Ekberg.

De kan också se till att skolornas personal får kompetensutveckling om hur barn och unga använder nätet och om kränkningar på nätet.

– Rektor behöver även se till att skolans rutiner är förankrade hos alla i organisationen och att alla följer rutinerna.

{{toplink}}

Forrige artikel Lista: De får komma på regeringens klimatmöte Lista: De får komma på regeringens klimatmöte Næste artikel Förra årets negativa utveckling bryter betygstrend Förra årets negativa utveckling bryter betygstrend
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.