AF: Osäkert om informationsutbyte med kommuner får önskad effekt

Förslaget om att ge Arbetsförmedlingen och kommunerna större möjligheter att dela information med varandra får tummen upp från många håll. Men Arbetsförmedlingen och Göteborgs stad pekar i sina remissvar på några faktorer som kan försvåra tillämpningen.

De allra flesta av remissinstanserna välkomnar förslaget om ett ”Förbättrat informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och kommuner” (Ds 2024:8). Sista svarsdatum var i fredags.

I korthet är tanken att sekretessen inte ska lägga några hinder i vägen för bättre uppgiftskontroll i arbetet mot fusk och felaktigheter. Syftet är också att de olika parterna lättare ska få en samstämmig bild av vad som förväntas av den arbetssökande.

Anvisar till nivå, inte anordnare

Arbetsförmedlingen skriver att förslagen kan få positiva effekter på myndighetens kontrolluppdrag – men kanske inte i den utsträckning som är tanken.

Promemorians förslag gäller nämligen bara komvux. Men Arbetsförmedlingen anvisar inte någon till en specifik utbildningsanordnare, utan till en viss utbildningsnivå, påpekar de.

”För att gå vidare med utredning om eventuell sanktion i en individs ärende kommer Arbetsförmedlingen, utöver uppgifter som erhålls genom ett automatiserat informationsutbyte, behöva uppgifter om huruvida arbetssökande har ansökt om utbildning hos annan utbildningsanordnare. Dessa uppgifter kommer även fortsättningsvis behöva efterfrågas från den arbetssökande själv.”

– De absolut flesta som vi anvisar att söka en grundläggande eller gymnasial utbildning kommer att söka komvux. Då kommer informationen att finnas där. Men vissa kommer exempelvis att vilja gå allmän kurs på folkhögskola, och den utbildningsformen ingår inte här. Då får inte vi på Arbetsförmedlingen in den informationen. I de fallen kommer vi att behöva begära kompletterande information för att se om personen har följt anvisningen, säger Emil Johansson, enhetschef på Arbetsförmedlingen, till Altinget.

– Så det innebär en begränsning som vi samtidigt kommer att få arbeta fram nya rutiner för att kunna hantera. Men det förtar inte den övergripande positiva bilden av förslaget, säger han.

It-systemen måste lira med varandra

Göteborgs stad pekar i sitt remissvar på att tidsramen är snäv. Tanken är att förslagen ska gälla från och med den 1 december 2025. Då behöver kommuner och myndigheter ha it-system som är anpassade till varandra.

”En stor utmaning blir att anpassa myndigheternas it-system så att det går att utbyta och behandla information om arbetssökande på ett ändamålsenligt och rättssäkert sätt. Göteborgs Stad bedömer att det behöver regleras vilka data som Arbetsförmedlingen efterfrågar från Sveriges alla kommuner och på vilket sätt integration mellan myndigheterna ska ske. Men även i vilket format det ska vara och på vilket sätt informationsutbytet ska ske på för att data ska kunna sammanställas på ett enhetligt sätt”, skriver de bland annat.

Emil Johansson känner igen resonemanget.

– Det här är en fråga som vi har haft med oss sedan regleringsbrevet 2021. Vi har också haft diskussioner med SKR, Skolverket och enskilda kommuner om det, och det finns ett antal större it-leverantörer som kommer att behöva implementera funktioner för de nya uppgifterna. Så det behövs en tydlig tidsplan.

Beslutskedja: Förbättrat informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och kommuner

17/5
2024
30/8
2024
5/9
2024

Forrige artikel Allmännyttan: Utred bruksvärdessystemet Allmännyttan: Utred bruksvärdessystemet Næste artikel Regeringen sänker inkomstskatten Regeringen sänker inkomstskatten