Elvägsprojekt på paus i Sverige – men rullar på i grannländer

Efter kostnadsökningar och anbud som satte stopp för fortsatt framfart, pausas upphandlingen av Sveriges första permanenta elväg. Men planeringen för en större utbyggnad ligger fortsatt kvar i Trafikverkets planer, och samtidigt rullar testen vidare på flera andra håll.

Elvägsprojektet, som rullat på i svenska infrastrukturplaneringen sedan 2018 och bland annat påhejats av Liberalerna i Januariavtalet, har stött på patrull i den faktiska utbyggnaden av den första större piloten.

De 21 aktuella kilometerna går helt enkelt inte att räkna hem med den anslagna budgeten på max 600 miljoner kronor i nationella planen.

Samtidigt kom det under sommaren flera besked om att utbyggnaden av elvägar ska rulla vidare i både Frankrike och Norge.

Så vad är det som skiljer projekten åt, projektledare Kenneth Natanaelsson?

– Det rör sig om projekt i olika skeden av utveckling. I Frankrike rör det sig om ett test, och i Trondheim handlar det om ett test för elbussar att laddas vid knutpunkter.

På gång på flera håll

Natanaelsson menar därför att Sverige fortsatt ligger först i utvecklingen i världen när det kommer till elvägsprojektering.

Efter att ha genomfört försök och "köpt testkunskap", först 2016-2020 via en luftledning, sedan via en skena i marken i Arlanda och en konduktiv skena i Lund och en induktiv anläggning i Visby, så är det projektet som planeras mellan Hallsberg och Örebro långt större än resterande på annat håll.

Annars sker det också en utveckling i Tyskland, Italien och USA, utöver Norge och Frankrike. Men inga av de projekten är i samma storleksordning som det som genomförts i Sverige, menar projektledaren.

– Som det är nu, så är det testanläggningar.

Är det hållbart?

Det har samtidigt funnits många kritiker till projektet genom åren, som ställt sig frågande till om infrastruktursatsningarna som det skulle innebära kan återbetala sig samhällsekonomiskt.

Att det nu inte gick att få in anbud som kunde ligga inom budgeterade kostnader på 28 miljoner per kilometer anses dock inte ge skeptikerna rätt. Detta trots att priset då legat i "högt över" spannet på 10-30 miljoner kronor per kilometer, som Trafikverket tidigare uppskattat kostnaderna till.

– Det finns alltid sådana som tycker så, när det finns något som stärker ens åsikt, säger Natanaelsson och tillägger att planen ligger fast:

– Vi har ju ett uppdrag i nationella planen att vi ska bygga en pilot, och det har vi som ambition att slutföra. Det enda vi gjort nu är att avbryta upphandlingen, och då går vi in i en analysfas för att se om vi kan göra det på ett mer smartare sätt, och mer kostnadseffektivt. Någonstans under 2024 kommer vi att återkomma, säger Natanaelsson till Altinget.

Hur många anbud som Trafikverket fick in på sin upphandling vill inte Natanaelsson uttala sig om. Men totalt ska det finnas omkring ett dussintal företag som satsar på elvägsprojekt.

Större utbyggnadsprojektering ligger kvar

Samtidigt innebär farthindret inte att parallella uppdrag sätts på paus. I slutet av 2024 kommer Trafikverket nämligen att återrapportera hur en långt större utbyggnad ska kunna gå vidare.

– Där ska vi se på hur vi kan integrera det här i hela vårt vägtransportsystem. Hur ska vi bygga upp allt runt detta, och exempelvis hur ett betalsystem ska fungera? Vi använder de lärdomar som vi fått för att kunna stå redo, om det är så att regeringen en dag säger att vi ska gå vidare med detta.

Till det kommer ett planeringsunderlag för hur kostnaden för en utbyggnad på 2 000 kilometer elväg till år 2030 och 3 000 kilometer till år 2035 kan se ut. Den avbrutna upphandlingen påverkar inte det arbetet.

– För den här kostnadsbilden säger kanske ingenting om en storskalig utbyggnad. Att bygga den första anläggningen är inte samma sak som att bygga flera hundra mil.

Samtidigt blir det kanske svårare att visa att ni har ett "case"?

– Ja, men man måste ändå hålla isär det.

Forrige artikel Kamouflagekläder och kängor – kan bli avdragsgillt i Finland Kamouflagekläder och kängor – kan bli avdragsgillt i Finland Næste artikel Högt tryck på statsstöd för naturolyckor – ”Intresset och behovet är stort” Högt tryck på statsstöd för naturolyckor – ”Intresset och behovet är stort”
Statskontoret avvecklas – namnet blir kvar

Statskontoret avvecklas – namnet blir kvar

Regeringen och SD har bestämt sig. Statskontoret ska avvecklas i januari 2026. Myndighetens verksamhet ska i stället in i Ekonomistyrningsverket som byter namn – till Statskontoret.