Färdig utredning om unga kriminella får vänta på överlämning

Utredningen om ungdomskriminalitetsnämnder snabbades på av regeringen. Nu är den klar, men överlämnandet till ministrarna kommer att ske först om sex veckor.

Utredningen tillsattes i juli 2022 och fick då i uppdrag att se om det skulle gå att införa ungdomskriminalitetsnämnder i Sverige, liknande det system som finns i Danmark och som infördes 2019. Det handlar om riktade insatser mot barn och unga mellan 10 och 17 år, men systemet har fått hård kritik av organisationer och jurister.

I februari 2023 beslutade regeringen att korta utredningstiden med fyra månader och att samtidigt utöka resurserna.

– Regeringen är djupt oroad över att unga rekryteras till kriminella nätverk och vi måste sätta in alla åtgärder vi kan för att möta detta. Att skydda barn och trycka tillbaka brottsligheten är några av regeringens högst prioriterade frågor. Därför är det viktigt att förkorta utredningstiden, sade socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall (M) då. 

Det nya slutdatumet sattes till 27 mars och utredningen är klar, men överlämnandet kommer att dröja i sex veckor, till den 8 maj. 

Enligt vad Altinget erfar handlar det om att socialtjänstministern och justitieminister Gunnar Strömmer (M) har behövt samordna sina kalendrar, men att det har varit svårt att hitta ett gemensamt datum för att kunna ta emot utredningen.

Enligt direktiven ska utredningen: 

  • Lämna förslag på en ordning med ungdomskriminalitetsnämnder anpassad till svenska förhållanden och regelverk utifrån ett statligt huvudmannaskap.
  • Analysera och föreslå vilka målgrupper som nämnderna bör rikta sig till, både när det gäller barnets och den unges ålder, situation och förutsättningar.
  • Analysera och föreslå vilken sammansättning nämnden bör ha.
  • Analysera och föreslå vilken eller vilka aktörer som ska ha rätt att initiera ett ärende hos nämnden, under vilka omständigheter, och hur ärenden ska hanteras.
  • Analysera och föreslå vilka befogenheter nämnden bör ha och vilka åtgärder eller insatser nämnden ska kunna besluta om.
  • För det fall nämnden föreslås ha befogenhet att överta ett visst beslutsfattande från socialnämnderna eller domstolarna göra en analys över vilka konsekvenser detta kan komma att få.
  • Analysera och ta ställning till hur parallella förfaranden som kan komma att uppstå med anledning av ett ärende inför nämnden ska hanteras och vilken betydelse ett sådant parallellt förfarande får för nämndens hantering
  • Analysera och föreslå hur förfarandet vid nämnden ska vara utformat med beaktande av barnets rättigheter och rättssäkerhetsaspekter.
  • Analysera och föreslå vilken ställning och vilka rättigheter barnet eller den unge och dennes vårdnadshavare bör ha i processen och hur nämndens beslut ska kunna överklagas.
  • Analysera och föreslå hur nämnden ska hantera ärenden om barnet eller den unge inte följer nämndens beslut.
  • Undersöka och föreslå hur ungdomskriminalitetsnämnderna effektivt och skyndsamt kan samverka i olika ärenden med socialtjänsten.
  • Polismyndigheten och andra relevanta aktörer inklusive barnets nätverk,
  • Undersöka och föreslå ansvar och former för en struktur för uppföljning och utvärdering av kvalitet, resultat och effekter av verksamheten.
  • Undersöka och föreslå hur ett statligt tillsynsansvar över ungdomskriminalitetsnämnden bör se ut, vad ansvaret skulle omfatta och vilken instans som skulle inneha tillsynsansvaret.
  • Analysera vilka konsekvenser den nya ordningen får för berörda aktörer och föreslå en modell för finansiering av den nya ordningen.
  • Analysera hur en ny ordning behöver regleras med hänsyn till sekretess och dataskydd i förhållande till bland annat brottsdatalagen (2018:1177).
  • Lämna nödvändiga författningsförslag för en ny ordning med ungdomskriminalitetsnämnder.

Beslutskedja: Ungdomskriminalitetsnämnder – en ny ordning för att förebygga brottslighet

8/7
2022
21/2
2023
27/3
2024
3/4
2024
8/5
2024
30/8
2024
6/9
2024
23/9
2024

Forrige artikel Skyttedal startar eget parti Skyttedal startar eget parti Næste artikel Skärpningar och skyddsnät – så blir demokrativillkoren Skärpningar och skyddsnät – så blir demokrativillkoren