Saco om tågplaneringen: Mycket pressat läge

Trafikverkets svar på skyddsombudets hot om skyddsstopp utvärderas just nu. Men även om vissa åtgärder vidtagits i det nya tågplaneringssystemet, är det fortsatt en orimlig arbetssituation uppger fackliga företrädare. ”Det är bara en droppe i havet”, säger Saco-S ordförande på Trafikverket.

Situationen för tågledarna och trafikplanerarna i arbetet inom det nya planeringssystemet MPK på Trafikverket fortsätter att vara kaotiskt. Förra veckan gjordes en så kallad 6:6a-anmälan, med hot om skyddsstopp om inte arbetsmiljön förbättrades.

– Det är väldigt tungarbetat och alla är väldigt trötta efter en arbetsdag och många mår dåligt när de ska till jobbet. Därför är det bra att skyddsombudet gjort en anmälan, säger Viktoria Andersson, Saco-S ordförande på Trafikverket, till Altinget.

Anmälan har lett till att ett antal mindre detaljer identifierats för att uppdateras, så att planeringsarbetet och tågledarnas vardag ska underlättas något. Men Viktoria Andersson, som själv arbetar som tågledare med den vardagliga planeringen av järnvägstrafiken, är tydlig med att det inte räcker på långa vägar.

– Det är en droppe i havet, själva systemet är svårarbetat och vi har fortfarande mycket manuell hantering, eftersom systemet inte var klart när det sjösattes.

Vet ni hur länge ni ska stå ut med detta?

– Det blir ju länge, och det kommer att ta tid. Även trafikplanerarna, som jobbar i ett senare tidsfönster, har det tufft. Det dagliga arbetet kommer på efterkälken när de nu måste utföra många manuella kontroller av en del i tågplanen vilket ger mer stress. Alla nya rutiner gör också att osäkerheten ökar för den enskilde.

Orsaken till att en lösning dröjer är inte bara att själva verktygen som arbetet utförs i inte är klara. Det är samtidigt också så att själva tågplaneringsschemaläggningen inte fungerar som det är tänkt, vilket leder till att den nu liggande tågplaneringen inte sträcker sig längre än till den åttonde januari, en månad efter sjösättningen tidigare i december. Systemet är tänkt att framöver lägga upp planeringen i 18 veckor.

Förbättringsarbete får stå tillbaka

Det gör samtidigt att de problem som identifierats hos dem som utför den vardagliga planeringen inte heller prioriteras högst av utvecklingsteamen.

– Projektledningen har sagt att de jobbar 24-7 med att åtgärda våra fel. Men när vi väl satt med personer som jobbade konkret med projektet, så fick vi fram att de främst lägger krutet på att få rätt på den kritiska leveransen  som ska få tågplanen att tankas över efter den åttonde januari, säger Viktoria Andersson till Altinget och fortsätter:

– Därför var de tvungna på att fokusera på det och lägga undan våra frågor eftersom vi ändå ”klarar verksamheten”, så att säga.

Det låter inte så förtroendeingivande?

– Nej, inte precis. Vi blev väldigt förvånade och trodde att de lagt in hela tidtabellsperioden. Men det var bara en tidsbegränsning på det. Vi kan ju förstå att de prioriterar det för tågen måste ju rulla den nionde januari.

– Vi var ju inte nöjda, men samtidigt var det bra att vi fick ett svar på varför det inte händer något för vår del.

Saknar fortsatt resultat

Samtidigt skulle det ha lanserats en uppdatering av tågledarnas verktyg i helgen. Men den sköts fram på grund av de många buggar som återfanns i systemet, och blev gjord natten mot tisdag.

– Vi vill ju se en förbättring, annars kanske skyddsombudet begär en ny 6:6a för att se till att det kommer på plats.

Viktoria Andersson menar dock att Trafikverkets ledning, till skillnad från tidigare i processen, nu arbetar mer tillmötesgående mot personalens önskemål. Men arbetsmiljön är inte hållbar och Saco-ordföranden har svårt att ge lugnade besked till medlemmarna.

– Medlemmarna förstår att vi fackliga inte kan göra så mycket i det här läget. Vi har från fackligt håll tidigare frågat mycket om riskanalyser och annat, för att få mer insyn, men det har varit väldigt svårt att få en sådan dragning tidigare, säger Andersson och fortsätter:

– Det är positivt att Trafikverket gjort vissa insatser nu, bland annat har generaldirektören haft informationsmöten med personalen, där de faktiskt varit lite mer lyhörda i saken.

Forrige artikel Facken: Här är vår önskelista, socialdepartementet Facken: Här är vår önskelista, socialdepartementet Næste artikel Ivo överklagar Akademiskas upphävda mångmiljonvite till högsta instans Ivo överklagar Akademiskas upphävda mångmiljonvite till högsta instans
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.