SD bland partier i EU som lägger mest på annonser inför valet

Ytterhögerpartierna är de som satsat mest på annonsering online inför EU-valet. Och Sverigedemokraterna hamnar på tio-i-topp bland de europeiska nationella partier som lägger mest på annonser.

Det är nyhetssajten Politico som har gjort en sammanställning av Metas och Googles offentliga uppgifter om annonsörer samt data från frivilligorganisationen Who Targets Me som visar hur mycket pengar de europeiska partierna lagt på nätannonser inför EU-valet.

Överlägset mest har det ungerska regeringspartiet Fidesz lagt på annonser på både Googles och Metas plattformar inför det som i Ungern är två samtida val: Till EU samt lokalval.

Men ytterhögern dominerar överlag, även så i Sverige. Enligt Politicos granskning hör Sverigedemokraterna till de tio europeiska nationella partier som lagt mest pengar på annonsering och var flitigast av de svenska partierna att annonsera på Google, där de lade drygt 381 000 kronor mellan den 30 april och 29 maj.

På Metas plattformar, det vill säga bland annat Facebook och Instagram, har däremot Socialdemokraterna dominerat bland de svenska partierna under samma period.

De har därmed gått om Sverigedemokraterna som sedan tidigare storsatsat på Facebook. Altinget har berättat att partiets toppkandidat, Charlie Weimers, är den EU-parlamentariker som har lagt mest pengar på att synas på Facebook.

{{toplink}}

Forrige artikel Tidigare spionchef blir Nederländernas nya premiärminister Næste artikel Kommissionen: Ukraina redo för medlemskapsförhandlingar Kommissionen: Ukraina redo för medlemskapsförhandlingar
Miljörörelsen om Roswall: ”Verkar inte direkt progressiv”

Miljörörelsen om Roswall: ”Verkar inte direkt progressiv”

Jessika Roswalls utnämning till miljökommissionär möts med skepsis från miljörörelsen. Flera miljöorganisationer ser henne inte som en grön profil och är oroliga för vad det innebär för den europeiska miljöpolitiken de kommande fem åren.