Kampanjledaren: Inget nytt SD-tåg i sikte

Efter succén i riksdagsvalet siktar SD nu mot ännu en framgångsrik valrörelse. ”Dumt att ändra på ett vinnande koncept”, säger partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein. Men ett nytt ”återvandringståg” i SL-trafiken lär inte bli av.

Stora delar av valkampanjen är färdiga och partiet har kommit halvvägs med valfilmen. SD gör sig redo för EU-val – och huvudmotståndaren är som alltid Socialdemokraterna.

– I grund och botten är varje röst lika mycket värd. Men med den retorik S har fört mot oss blir det oundvikligt så, säger Joakim Wallerstein.

Wallerstein har varit kommunikationschef på SD i över ett decennium och har beskrivits som ”hjärnan bakom” flera både kontroversiella och framgångsrika kampanjer.

S har ofta en hög svansföring när de sitter i SVT, säger Wallerstein.

– Men när man vill ha en debatt är de svårare att få tag på.

Att partierna är så olika blev tydligt i ett segment av ”30 minuter”, där partiledarna fick placera ut sitt parti på en skala utifrån var makten ska ligga: i Sverige eller i EU. Magdalena Andersson ställde sig längst ut på den europeiska halvan med motiveringen att EU-samarbetet är viktigare än på länge. Jimmie Åkesson satte sig längst bort i det svenska hörnet. 

– Vi kunde inte få bättre reklam än det hon gav oss där. Vi är framför allt för Sverige, hon är framför allt för EU.

Kan bli svårt med nytt ”SD-tåg” 

En av partiets kampanjer i förra riksdagsvalet skapade stor uppståndelse. Ett tunnelbanetåg i Stockholm tapetserades med partiets grafik. ”Välkommen till återvandringståget”, skrev riksdagsledamoten Tobias Andersson.  

Fackföreningen Seko Tunnelbanan menade att reklamkampanjen var en säkerhetsrisk och oppositionen rasade.  

En liknande kampanj är inte aktuell i årets EU-valrörelse, säger Joakim Wallerstein, som tror att SL kommer stå i vägen. 

– Det är en trend som finns, bland annat på flygplatser, att man säger att det inte får finnas någon politisk kommunikation, säger han. 

– Det är en fruktansvärd utveckling. Det blir omöjligt för partier att berätta för väljare vad man får om man röstar på dem. 

Samtidigt förstår Wallerstein att resenärer kan bli upprörda över budskapen. 

– Jag kanske inte tycker att det är så kul om jag åker tåg och ser en massa bilder på Socialdemokraterna, som har förstört vårt land. Men jag skulle inte börja skapa kaos i tunnelbanevagnen för det, eller låta det förstöra min dag.

I stället hoppas kommunikationsavdelningen på att etablerade medier nappar på deras budskap. SD lägger även särskild vikt på sociala medier, vilket Altinget har rapporterat om tidigare. Toppnamnet Charlie Weimers har lagt mest pengar bland EU-parlamentarikerna på Facebookannonser den gångna mandatperioden. 

Allt är inte skrivet i sten, men fokus för kampanjen blir att fokusera på att ”skydda Europa från massinvandring och islamism”. 

– I samma andetag vill vi också skydda det som är bra med Europa. Europa är ett litet område med en enorm flora av olika kulturer, tankesätt, filosofier, kunskap och konst som saknar motstycke i övriga världen, säger Joakim Wallerstein. 

– Jag tycker mycket om många kulturer, men jag tycker inte om mångkultur.

{{toplink}}

Räds inte Jan Emanuel 

SD har ökat i varje EU-val hittills. Joakim Wallerstein ”skulle bli förvånad” om partiet inte ökar igen, men säger samtidigt att det kan bli svårare att prestera bättre än i riksdagsvalet.

– Vi kommer att fortsätta med vårt arbetssätt med att få ut vår politik. Det är dumt att ändra på ett vinnande koncept. 

Nyligen har ytterligare ett EU-skeptiskt alternativ äntrat den politiska scenen, i form av Jan Emanuel och Sara Skyttedals initiativ Folklistan.

Tror du att Folklistan kan komma att locka över SD-väljare? 

– Det är jättesvårt att förhålla sig till något som inte är någonting. Sedan finns det många partier i Sverige och risken finns alltid att man tappar till något parti. 

Wallerstein är inte särskilt imponerad av Jan Emanuel. 

– Snacka är en sak, men att ro valkampanjer i land är jobbigt. Jag har inte uppfattat vad Folklistan har för unik ställning eller fråga som hade kunnat ge dem en sådan position som exempelvis Junilistan eller Piratpartiet hade. 

Forrige artikel ESV om välfärdsfusket: Färre fel upptäcks ESV om välfärdsfusket: Färre fel upptäcks Næste artikel Säkerhet allt viktigare för EU-väljarna – Sverige sticker ut Säkerhet allt viktigare för EU-väljarna – Sverige sticker ut
Miljardförstärkning av Regeringskansliet: ”Krävs resurser”

Miljardförstärkning av Regeringskansliet: ”Krävs resurser”

300 miljoner kronor extra till Regeringskansliet föreslås i budgeten nästa år för att fullfölja regeringens reformagenda. Under mandatperioden kommer regeringen ha ökat budgeten för den egna myndigheten med nära 30 procent. ”Det finns behov inom många områden”, säger Elisabeth Svantesson (M).