Trafikverkets jätteupphandling klar – nu väntar nästa

Lagom till Almedalsveckan meddelade Trafikverket att upphandlingen av Gotlandstrafiken har avslutats. Myndigheten fick dock bara ett anbud och inför kommande upphandlingar är frågan om Trafikverkets krav är för höga. ”Vi är väldigt nöjda med avtalet”, säger generaldirektör Roberto Maiorana. 

Under Almedalsveckan kunde Trafikverket meddela att den omtvistade upphandlingen av färjetrafiken till och från Gotland efter 2027 har gått i lås – i alla fall i ett första steg.

Destination Gotland, som i dag ansvarar för trafiken, vinner upphandlingen via sitt danska dotterbolag.

Krav ställdes bland annat på att trafiken ska rabatteras för de som bor på ön och att utsläppen ska minska med 30 procent de kommande åren. I slutändan lades dock bara ett anbud.

När Altinget träffar Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana blir därför den första frågan: ställde man för höga krav? 

– Vi ställer höga krav, med all rätta. Det här är en viktig trafik. Sen vill jag vara noga med att säga att ja, det var ett bud, men vi är jättenöjda med det budet, säger han och fortsätter:

– Processen består ju av en konkurrensutsättning. Och hur många som är inne och egentligen tittar på en trafikering, det kan vi egentligen inte riktigt mäta eller se annat än att vi har haft ett stort intresse för den här upphandlingen.

Trängs andra upphandlingar undan?

Upphandlingen av Gotlandstrafiken slukar närmre hälften av Trafikverkets årliga anslaget till upphandlad trafik, med en utgångspunkt på 498 miljoner per år under nuvarande period. Redan under innevarande år har myndigheten varnat för att den aviserade budgeten inte räcker till. Samtidigt flaggas det för att trafikavtalen kommer att behöva växa kraftigt framöver, bland annat till följd av upphandlingen av driften av de nya nattågen. {{toplink}}

Ligger budet på Gotlandstrafiken inom ramen, eller sticker det iväg?

– Vi är väldigt nöjda med avtalet, säger Roberto Maiorana.

Det är inte svar på frågan?

– Nej. Men det är ju fortfarande en period där vi inte vill ge all information.

Framför allt handlar det om att tisdagens besked innebär att en klocka börjar ticka. Upphandlingen kan överklagas i tio arbetsdagar och upphandlingsbudet blir därför en känslig uppgift att redovisa öppet.

– Men om jag då säger att det kommer visa sig att vi har anledning att vara nöjda, då har jag sagt lite mer, säger Maiorana.

Kommer avtalet för Gotlandstrafiken göra att många andra aktörer blir besvikna?

– Det kommer de inte.

Omtvistad budgetpost med många intressenter

Samtidigt som den övergripande trenden är att kostnaderna för den upphandlade trafiken ökar, pekar Trafikverkets generaldirektör på att andra aktuella upphandlingar, som nattågen till Trondheim, skjutits upp. De norska elektrifieringsplanerna har inte blivit klara i tid till årsskiftet. Enligt Roberto Maiorana blir upphandlingen därför inte aktuell förrän framåt 2026.

– Jag ser inte det som någon större utmaning egentligen, även om jag inte ska lova att det kommer att gå i mål. För vi måste ju förhålla oss till en budget. 

Framöver finns andra frågor för upphandling som kan bli aktuella. Regeringens flygutredare föreslog exempelvis att att summan för upphandlingar, som redan nu växt från 170 till närmre 225 miljoner, ska klättra upp mot 350 miljoner. Fler kommer vilja ta del av den kaka som justeras kontinuerligt i budgetprocessen.

– Det kan ju också vara så att vi från vår uppdragsgivare får en neddragning, säger Roberto Maiorana.

Politiskt omtvistat

Upphandlingen av Gotlandstrafiken har engagerat riksdagspartierna. Det har även upphandlingen av nya nattåg, själva fordonen och loken.

Under våren var det nära att en riksdagsmajoritet stod upp mot regeringen i frågan, men initiativet föll efter att Sverigedemokraterna vänt. Sverigedemokraterna och kritiker till Trafikverket har velat att SJ tar över processen. Det beslutet vill Roberto Maiorana inte fatta .

– Till att börja med så är det ju vår uppdragsgivare, regeringen, som får ge oss instruktionen. Och kommer man fram till en sådan förändring så får ju vi förhålla oss till det. Vi jobbar på det uppdraget i dag för att det ligger i vår uppdragsbeskrivning, säger han.

Han vill samtidigt bemöta kritiken mot myndighetens kravställning i den nu aktuella upphandlingen:

– Jag tycker det är viktigt att påtala detta: Vi har inte någon funktion av att köpa eller upphandla någon lösning som är sämre än den vi har i dag. Men däremot så behöver den vara modern. Och det räknar vi med att vi får bud på, med de leverantörer som finns på marknaden.

Då upphandlingen av Gotlandstrafiken bara landade i ett bud är frågan om Trafikverket kommer lyckas med upphandlingen av tågen. I augusti ska en avstämning ske, då ska anbuden ha kommit in. 

– Får vi inte tillräckligt intressanta bud, då har vi en annan utmaning. Men vi behöver förstå branschen. Den svenska profilen som har 40 år på nacken, den finns inte i någon produktion längre i dag, säger Maiorana.

– Däremot så finns det tåg i Europa, moderna nattågslösningar som man producerar. Men det är ett fåtal producenter. Om jag dristar mig till att gissa så skulle jag säga att det finns ett par.

Hur ser ni på det stora politiska engagemang som finns i era upphandlingar?

– Det tycker vi är positivt. Vi är ju jätteglada för att det finns ett engagemang i vår verksamhet. Att så många som möjligt intresserar sig kan jag inte se på något annat sätt än att det är positivt, säger Maiorana.

– Sen vill jag att man är beredd att ta till sig. För vi är en expertmyndighet och vi kan erbjuda underlag i form av fakta, och förhoppningsvis en så neutral beskrivning som möjligt. Och där tycker jag väl att det är viktigt att man är beredd att ta till sig av de underlag som vi presenterar.

Har det varit så att vissa parter inte har lyssnat på detta?

– Jag kan väl säga att jag kan inte bedöma om de har tagit till sig eller inte. Men i vissas argumentation så uppfattar jag det som att man kanske inte riktigt har tagit till sig av informationen.

Forrige artikel C vill införa obligatoriskt nystartsår C vill införa obligatoriskt nystartsår Næste artikel Ekonomiskt våld lyfts i nytt åtgärdsprogram – Ministern: ”Behöver göra mer” Ekonomiskt våld lyfts i nytt åtgärdsprogram – Ministern: ”Behöver göra mer”
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.