Ny bok om hemmasittare – ”Måste bildas ett team runt eleven”

En liten undervisningsgrupp var avgörande för att journalisten Nadja Yllners dotter skulle sluta vara en hemmasittare. Men både Skolverket och riksdagen måste ta ansvar för att fler elever ska kunna komma tillbaka till skolan, anser hon.

Journalisten Nadja Yllner har nu släppt sin bok ”Hon kallades hemmasittare”. Boken djupdyker i varför antalet barn som uteblir från skolan, utvecklar ångest, depression och börjar äta antidepressiva läkemedel har ökat de senaste tio åren.

Men Nadja Yllners bok är också en berättelse om hur hennes egen dotter blev en hemmasittare. Dottern Lova gick i årskurs fyra när hon fick ångest och illamående av att gå till skolan.

Skolan och elevhälsan var handfallna och visste inte vad de skulle göra åt Lovas frånvaro.

– Det hade funnits en liten grupp på skolan förut, men precis som på många andra skolor hade den lagts ner. Eftersom det kom en läroplan 2011 som sa att man skulle inkludera alla elever. Det ledde till att barn med funktionsvariationer eller andra svårigheter skulle in i vanliga klassrum, säger Nadja Yllner till Altinget.

Ny skola

Önskan om att Lova skulle få undervisning i en mindre grupp blev inte sann förrän familjen flyttade till en annan stad.

– Det som hjälpte henne var att hon kom till en ny skolmiljö utan krav och press. Med många vuxna där hon fick höja svårighetsgraden i sin egen takt. Hon kom till en helt ny skola som hade en liten grupp med elever.

På vårterminen i årskurs sju, slutade Lova kallas för hemmasittare och kunde sedan slutföra grundskolan. Nadja Yllner beskriver det som att det ”var tur” att de hittade en skola som kunde hjälpa hennes dotter. Men hon är kritisk till att det är som ett lotteri om barnet får hjälp eller inte.

– Det behövs spetskompetens för att hjälpa de här barnen. Det borde finnas i varje kommun, ett team som sitter med barnen och kan hjälpa till med att kartlägga vad barnet behöver.

Ingen vet hur många de är

Exakt hur många elever som är hemmasittare, vet man inte. Eftersom ingen för statistik över antalet. Nadja Yllner anser att riksdagen måste besluta om att börja föra nationell statistik över barnen som inte kommer till skolan. Och Skolverket måste ha riktlinjer om hur man ska möta de här barnen.

Alla skolorna som Yllner varit i kontakt med när hon skrivit boken svarar samstämmigt att det blir allt fler hemmasittande elever. Hon tror att det beror på väldigt många olika saker. Men en av dem är att många av de små undervisningsgrupperna försvann 2011.

Under 2010 och 2011 flyttade sociala medier in i telefonerna och det sammanfaller i tid med de ökande förskrivningarna av antidepressiva. Och den sociala stressen drabbar främst flickor, förklarar Nadja Yllner.

Fria från socialt samspel

I hennes dotters undervisningsgrupp på skolan var de tio elever. De hade alla stora skärmar mellan sig och behövde inte interagera med varandra, bara med de vuxna pedagogerna. Och enligt Yllner hjälpte det när barnen släpptes fria från allt socialt samspel.

För att få barnen att börja komma till skolan, så måste barn- och ungdomspsykiatrin (bup), skolan och socialtjänst hjälpas åt, säger Yllner.

– Lova hade gemensamma möten med pedagogerna på skolan och psykologerna på barn- och ungdomspsykiatrin. Jag tror att det måste bildas ett team runt eleven. De hjälpte varandra att förstå vad hon behövde.

Forrige artikel Hallå där utredare Ulrika Sandén – ”Snårigt regelverk” kring sekretess och läkemedelsstatistik Hallå där utredare Ulrika Sandén – ”Snårigt regelverk” kring sekretess och läkemedelsstatistik Næste artikel Överblick: Löfven om L:s vägval och Sverige kan få fler vaccindoser Överblick: Löfven om L:s vägval och Sverige kan få fler vaccindoser
Regeringen vill spara in på Sveriges riksarkitekt

Regeringen vill spara in på Sveriges riksarkitekt

Regeringen drar in på finansieringen till Sveriges riksarkitekt. Det framgår i budgeten för 2025 som nu presenterats. ”Risken är ju förstås att det vi bygger blir fulare och mindre hållbart”, säger Tobias Olsson, Sveriges arkitekter.