Så kampanjar partierna när valrörelsen intensifieras

Semestern är över för riksdagspartierna och nu inleds en hektisk valrörelse med färre vallöften än vanligt och hopp om att undvika fulspel. ”Sen ska vi överleva också så om någon attackerar får vi svara med rimliga metoder” säger Liberalernas valledare. 

– Normalt upplever jag att valrörelsen börjar när regeringen lägger sin vårproposition, men med krig i Europa och Natoprocessen så har alla partier varit mer avvaktande, säger Gustav Georgson till Altinget.

Han är kommunikationschef och nationell valledare för Liberalerna. Det är hans andra valrörelse i rollen och nu räknar han med intensiva veckor framöver. Även Helena Salomonson, Socialdemokraternas kommunikationschef, är för andra gången med och leder sitt partis valarbete.

– Vi socialdemokrater talar ibland om vårt valvinnarmaskineri, och det är den känslan jag tror att man också har när man jobbar här. Man är en pusselbit i en stor organisation, säger hon.

En budskapsdriven kampanj

Socialdemokraterna går till val på sloganen Vårt Sverige kan bättre. Kampanjen har liknats vid en presidentkampanj och Helena Salomonson beskriver att den utformats utifrån ett intresse kring Magdalena Andersson som person. Statsministern är med på åtta av åtta affischer. I vissa fall ackompanjerad av Lena Hallengren, Mikael Damberg eller partisekreteraren Tobias Baudin.

Partiet prövar även ett nytt grepp inför årets val, en så kallad ”budskapsdriven valrörelse”. 

– En lärdom från förra valrörelsen är att väljarna kan bli trötta på många utspel. Nu är det en orolig tid och jag tror att man letar efter ledarskap. Väljarna är mer intresserade av hur Magdalena Anderssons kompetens ser ut än vilka vallöften hon vill genomföra, säger Helena Salomonson till Altinget.

Tanken är att budskapen ska stå i fokus i stället för mer konkreta utspel och vallöften. I Ekots partiledarutfrågning instämde Magdalena Andersson när hon fick frågan om hon hellre kallar vallöften för målsättningar, utifrån hur det parlamentariska läget varit den senaste mandatperioden. 

Att det kan verka otydligt för väljarna och riskerar att göra det svårare att utkräva ansvar menar kommunikationschefen motverkas bland annat genom det valmanifest som partiet ska presentera innan valet.

Undvika gyttjebrottning

Moderaternas kampanj Nu får vi ordning på Sverige går hårt åt Socialdemokraterna och vad de beskriver som ett spretigt regeringsunderlag.

Helena Salomonson tycker att det känns ”lite desperat”.

– Jag skulle inte ha gjort en sådan kampanj om jag hade den rollen. I stället för att prata om vad man själv vill och hur ens eget regeringsalternativ ser ut så försöker man rikta ljuset någon annanstans.

Själv vill hon att Socialdemokraterna försöker bidra till en schysst debatt, och Liberalernas Gustav Georgson är inne på samma spår.

– Vi vill ha bra, raka debatter och inte grottas ner för mycket i speldiskussioner och fulkampanjande med gyttjebrottning.

Kommer ni själva hålla er borta från det?

– Absolut, vi kommer inte ta några sådana initiativ. Sen ska vi överleva också så om någon attackerar får vi svara med rimliga metoder, men vi kommer göra allt för att hålla oss borta från det, säger Gustav Georgson.

Humor eller självdistans

Liberalernas kampanj leds i år av parollen Ett mindre efterklokt Sverige.

– Vi tycker att det är en viktig deklaration till väljarna. Om man vill rösta på det som de andra parterna kommer att tycka i framtiden så kan man i stället rösta på oss redan i dag, säger Gustav Georgson och pekar på hur andra partier bytt ståndpunkt i flera frågor, som inställningen till språktest och Natomedlemskap.

Hans parti fick i våras uppmärksamhet för en kampanj med Johan Pehrson i slips och stövlar, och fortsätter med humoristiska inslag även i slutkampanjen. 

– Det handlar mer om självdistans än humor. Även om vi är akademikerpartiet så tar vi inte alltid oss själva på stort allvar som man kanske tror.

En lärdom som valledaren och Liberalerna gjorde efter förra valet är att ha ett svar på regeringsfrågan när de går in i valrörelsen.

– Är det rörigt när det gäller det så får man inget gjort, så vi har lagt mycket tid internt för att ha ett tydligt besked som håller över tid. När vi är tydliga med regeringsfrågan slipper vi prata så mycket om politiskt spel och kan i stället diskutera sakfrågor, säger Gustav Georgson.

Partiernas kassor

Som ett litet parti har Liberalerna behövt anpassa sig när omvärldshändelserna har tagit det mediala utrymmet, anser Georgson:

– Det har ju gynnat Socialdemokraterna att slippa prata om alla de problem som finns i Sverige under våren.

Nu tror han att inrikespolitiken kommer få större betydelse, och därmed möjligheterna för partiet att slå sig fram. Men de ekonomiska möjligheterna till en uppseendeväckande kampanj ser olika ut för riksdagspartierna.

– När man har en liten budget måste man vara kreativ. Vi försöker med andra grepp för att få uppmärksamhet och synas, och att jobba smart med de väljare som funderar på att rösta på oss – och inte slösa bort resurser på annat.

Enligt valledaren ligger Liberalernas valbudget på 15 miljoner kronor. Socialdemokraterna har 100 miljoner, och får även draghjälp av LO. De senaste tre månaderna har regeringspartiet lagt över 2,2 miljoner kronor på annonser på Facebook och Instagram.

– Man måste vara ödmjuk för sina förutsättningar. Sen om man gör en större genomgång kan man nog se att det finns andra resurser på den borgerliga sidan som inte alltid är lika synliga, säger Helena Salomonson.

Forrige artikel ”Allt hade betydelse” – Ing-Marie Wieselgren undvek stuprören ”Allt hade betydelse” – Ing-Marie Wieselgren undvek stuprören Næste artikel Lööf beredd att sitta i S-regering Lööf beredd att sitta i S-regering
Miljardförstärkning av Regeringskansliet: ”Krävs resurser”

Miljardförstärkning av Regeringskansliet: ”Krävs resurser”

300 miljoner kronor extra till Regeringskansliet föreslås i budgeten nästa år för att fullfölja regeringens reformagenda. Under mandatperioden kommer regeringen ha ökat budgeten för den egna myndigheten med nära 30 procent. ”Det finns behov inom många områden”, säger Elisabeth Svantesson (M).