Stärk det suicidpreventiva arbetet på skolorna

Vi ser i dag en tragisk verklighet där alltför många liv släcks i suicid, trots att de sträckt ut en hand till vården eller omsorgen. För att vända denna mörka trend krävs en förstärkning av det förebyggande arbetet inom fler samhällssektorer, där skolan kan vara en av de mest betydelsefulla. Det skriver Mathias Bengtsson (KD), riksdagsledamot.

I Aftonbladet tidigare i år rapporterades om Maria Romeros dotter Elvira som tog sitt liv när hon bara var 13 år. Hon hade mått psykiskt dåligt under en längre tid, utsatts för mobbning, samt kämpat med ätstörningar. Mamman som själv är lärare efterfrågar mer undervisning om psykisk hälsa i skolorna. Det är oerhört allvarligt att samhället och vården inte bättre kan förebygga suicid och i högre grad förhindra suicid.

Ofattbart tragiska siffror 

I Sverige begår i genomsnitt 20 barn självmord varje år. Förra året var det tio barn under 15 år som avslutade sitt liv. Man kan också se en ökning i gruppen unga, åldrarna 15–29, där 207 personer tog sitt liv förra året. Det är ofattbart tragiska siffror. Totalt sett dör omkring 1 300 personer i suicid varje år.

Mer än en tredjedel av de barn som gått bort i suicid hade redan sökt hjälp inom psykiatrin, och vart fjärde barn hade fått antidepressiva läkemedel utskrivna. Att så många som tar sitt liv har haft kontakt med vården, visar på svårigheten i att hjälpa de drabbade och att mer behöver göras inom suicidprevention.

Fler samhällssektorer behöver engageras i kampen mot suicid. Det är därför hög tid att skolan involveras mer.

Finns framgångsrika exempel 

Internationellt finns flera framgångsrika exempel på skolbaserade suicidpreventionsprogram. I slutet av 1980-talet såg Miami starten av programmet ”The Trust”, med målet att minska narkotikamissbruk och psykisk ohälsa bland unga. Programmet inkluderade anställningen av ett stort antal kuratorer i skolorna som undervisar eleverna i livskunskap och skapar en trygg miljö för dem att vända sig till när de behöver hjälp. Regelbunden träning för lärare i att känna igen varningstecken på psykisk ohälsa har också varit en central del av programmet.

Världshälsoorganisationen lyfter fram både universella och riktade skolbaserade program som kostnadseffektiva åtgärder för att främja psykisk hälsa och förebygga suicid. WHO rekommenderar därför att alla unga bör få undervisning i psykisk hälsa.

Svenska skolor har i dag ett övergripande ansvar för att främja elevers hälsa och ge dem kunskap om vad som krävs för att må bra. Skolinspektionens granskning av gymnasieskolor visar dock att det hälsofrämjande arbetet behöver integreras tydligare i undervisningens planering och organisering.

Dags att det införs i Sverige 

Kristdemokraterna vill därför att skolbaserade suicidpreventionsprogram och undervisning i psykisk hälsa införs i svensk skola. I Finland har hälsokunskap varit ett skolämne i över två decennier, och motsvarande undervisning erbjuds i länder som Danmark, Norge, England och Australien. Kristdemokraterna föreslår att psykisk hälsa blir ett obligatoriskt inslag i ämnet idrott och hälsa. Undervisningen i psykisk hälsa kan hållas av lärare, men också av andra yrkesgrupper inom skolan, till exempel genom en förstärkt elevhälsa.

Enligt en artikel i Dagens Arena har andelen pojkar som vårdas för avsiktligt självdestruktiv handling, som suicidförsök eller självskadebeteende, legat relativt stabilt de senaste tio åren, samtidigt som andelen flickor har ökat under samma period.

Regeringen är redan i full gång med att förstärka arbetet mot suicid och har tillsatt en utredning om haverikommission vid suicid, slutit en överenskommelse med SKR om att stärka insatserna inom psykisk hälsa och suicidprevention och har utsett en nationell samordnare för det suicidpreventiva arbetet.

Men vi menar att fler samhällssektorer behöver vara delaktiga i detta livsavgörande arbete, och att skolorna har en central roll i att förebygga psykisk ohälsa och suicid. Alla kommuner behöver bedriva ett strukturerat suicidpreventivt arbete riktat till barn och unga. Genom att integrera kunskap om psykisk hälsa i skolans undervisning och införa strukturerade suicidpreventionsprogram, kan vi ta viktiga steg mot att rädda liv och främja barns och ungas psykiska välmående.

Forrige artikel Lärare: Ta inte bort elevernas surfplatta Lärare: Ta inte bort elevernas surfplatta