Carlson (KD) ser inte behov av minskad biltrafik för att nå transportmålen

MP:s Daniel Helldén ansåg att infrastrukturministerns uttalanden går stick i stäv med forskningens slutsatser om vad som krävs för att nå de transportpolitiska klimatmålen. Men ministern svarade att regeringens linje och ambitioner för att nå klimatmålen står fast.

Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson menar att infrastrukturministerns uttalanden sedan tillträdet kring den transportpolitiska inriktningen bryter mot den tidigare linjen i forskning och utredningar.

Daniel Helldén ville därför i en interpellation få svar på om regeringen inte längre prioriterade att minska vägtrafiken, och fick under tisdagen debattera frågan med infrastrukturministern.

– Jag delar inte uppfattningen att minskad biltrafik är den huvudsakliga lösningen för att nå klimatmålen, svarade infrastrukturministern (KD) och fortsatte:

– Jag menar istället att det är en förutsättning för god tillgänglighet och konkurrenskraft i hela landet att transporterna sker på ett hållbart sätt.

Helldén å sin sida påpekade att det inte är frågan om att en minskad biltrafik skulle vara den huvudsakliga lösningen för att nå de transportpolitiska klimatmålen. Han begärde att ministern klargör om regeringen har några ambitioner att stimulera mer transporter i energieffektivare transportslag, genom att minska transporter i bil, lastbil och flyg.

– Det betyder inte att dessa resesätt ska bort, utan att vi aktivt ska arbeta för att minska behovet, fortsatte Helldén.

Carlson hänvisade i sitt svar till att de inblandade aktörerna redan idag arbetar för att transporterna ska ske mer effektivt – och pekade bland annat på siffror om att 90 procent av lastbilstrafiken sker på sträckor mindre än 30 mil där tågtransporter har svårt att konkurrera.

Men han utlovade samtidigt att återkomma med besked. I sitt svar tryckte infrastrukturministern på att regeringen kommer att återkomma i den klimatpolitiska handlingsplanen med ytterligare åtgärder för att stimulera till ett effektivare transportsystem, för att därmed bidra till det klimatpolitiska målet.

– Vi ska dock jaga utsläppen – inte transporterna i sig, sa Carlson.

Får stöd från näringslivsintresse

Ministern får också medhåll från branschorganisationen Transportföretagen, transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och medlem i Svenskt Näringsliv. 

– Transporterna ökar och kommer öka i framtiden. Vi borde snarare prata om vilka förutsättningar som behövs för ett transportsmart samhälle, säger samhällspolitiska chef Tina Thorsell i ett uttalande till Altinget.

– Våra medlemmar och hela transportsektorn bejakar och driver hållbarhetsarbetet och arbetar aktivt för att på olika sätt minimera sin klimatpåverkan. Med rätt incitament kommer en snabbt ökande elektrifiering, användning av biodrivmedel till konkurrenskraftiga priser, allt effektivare fordon och effektivare transporter alla bidra till en nollutsläppande transportsektor år 2045. Dit vill vi. Dit ska vi.

Forrige artikel Humana får fortsätta – avveckling av assistans pausas Humana får fortsätta – avveckling av assistans pausas Næste artikel Bostadspriserna ner i januari – men Stockholm sticker ut Bostadspriserna ner i januari – men Stockholm sticker ut
Han ska se till att det blir billigare att bo i Europa

Han ska se till att det blir billigare att bo i Europa

EU:s nya bostadskommissionär Dan Jørgensen ska se till att det blir billigare att bo i Europa och hans chef kräver snabba åtgärder. Han får också ansvar för EU:s energifrågor där han ser ett naturlig samband. ”I framtiden måste fler hem få tillgång till billig och grön energi”, säger han till Altinget.