Ytterligare förelägganden mot Trafikverket – redan klart att tidigare krav inte kommer nås

Trafikverket hotas med miljonvite om förra årets tågplaneringsarbete upprepas. Samtidigt står det redan klart att myndigheten inte kommer att leva upp till ett tidigare föreläggande från Transportstyrelsen.

Det är ord och inga visor från kontrollmyndigheten när Trafikverket hotas med vite på 24 miljoner kronor:

”Transportstyrelsen anser att Trafikverket länge har känt till de tidsfrister som gäller i regelverket och att de inte har vidtagit tillräckliga åtgärder för att följa dessa regler.”

Orsaken till vitet är att förra året process för att planera fram tågtrafiken för kommande år brast i flera led. Ett antal deadlines efterlevdes inte och nu har Transportstyrelsen pekat ut att det väntar böter om inte exempelvis ett förslag till tågplan 2024 offentliggörs senast den 11 augusti.

Ingen ansvarig chef på Trafikverket kunde ställa upp på en intervju. Men Trafikverkets presschef håller med om kritiken.

– Vi har inte lämnat över de tågplansunderlagen till järnvägsföretagen som det stipuleras, säger Bengt Olsson till Altinget och fortsätter:

– De har viktiga synpunkter och det är viktigt att de finns, för de är vår tillsynsmyndighet. För de hjälper oss att hålla fokus.

Förklaringen till bristerna är också känd sedan tidigare.

– Vi har ju drivit den här utvecklingen för att vi så småningom ska kunna köra en mer effektiv trafik. Och kanske till och med få upp mer tåg än vad vi hade från början. Sedan är det alltid en utmaning att införa ett system, för det finns inte färdigt någonstans. Utan det är någonting där det sker en utveckling under tiden som vi genomför det, säger Bengt Ohlsson.

Press från flera håll

Redan nu ligger det till följd av bristerna under förra året ett ytterligare antal tvister hos kontrollmyndigheten, där Trafikverket är under lupp.

Därutöver ligger det redan nu ett föreläggande, dock utan direkt hot om böter, på myndighetens bord inför årets arbete med tågplanen. Det rör det lagkrav om att tågbolagen ska få detaljerade körplaner, och därmed kunna sälja tågbiljetter, minst fyra månader före avgång.

Det lagkravet kommer nu att följas upp kontinuerligt under året, när Trafikverket uppdaterar tågbolagen inom den så kallade revisionen av befintlig tågplan.

– Jag har tyvärr inget datum för när det blir bu eller bä, säger Carl von Utfall Danielsson, sektionschef för marknad spårtrafik hos Transportstyrelsen, till Altinget.

Här står det dock redan klart, enligt Trafikverkets egen planering, att myndigheten inte kommer att leva upp till lagkravet under innevarande år.

Det är först vid halvårsskiftet som man beräknar att vara tillbaka vid 12 veckors framförhållning, som var det som gällt tidigare år. Målet är sedan att under året kunna ge 15 veckors framförhållning, vilket alltså inte heller lever upp till kravet.

Ytterligare miljonviten kan vara på g

Huruvida det tillkommer ytterligare förelägganden om miljonböter är dock än så länge oklart.

– Vi kan ju förelägga att någon ska åtgärda en brist, utan vite. Men ser vi att de inte gör det, så har vi möjlighet att följa upp det med ett föreläggande om vite, säger Carl von Utfall Danielsson och fortsätter:

– Men det är inget som vi har något att säga om nu, men vi får gå vidare om vi märker att Trafikverket inte följer upp det.

Kan Trafikverket leverera?

Enligt Trafikverkets Bengt Olsson är fokuset klart. Myndigheten ska arbeta för att nå 18 veckors-gränsen.

Men att lova att man kommer att leva upp till de nya deadlines som tillsynsmyndigheten lagt fram är inget som Trafikverkets presschef kan ställa upp på.

– Att lova något som man gissar om är att spänna bågen ganska hårt. Vi har ett mål och en ambition och det är det vi jobbar mot. Någon annan gissning än att vi ska klara det finns egentligen inte i grund och botten.

Men med tanke på att det redan står klart att ni inte kommer att nå 18-veckorsgränsen, så bör ni kanske vara tydliga med besked om dessa nya deadlines kommer att nås?

– Vi får se det. Att kasta in handduken nu i februari, för något som ska vara klart i september, oktober och november, det är lite tidigt.

Forrige artikel Ivo överklagar Humanas tidsfrist Ivo överklagar Humanas tidsfrist Næste artikel Natoproposition läggs fram i riksdagen i mars Natoproposition läggs fram i riksdagen i mars