Putin och grisar på årets valaffischer

Tiktok och Putin är några av de teman som pryder partiernas affischer inför EU-valet. Oavsett om affischer avgör val eller inte så kan kampanjerna leva kvar långt efter valdagen. Det är bland andra den tidigare C-ledaren Lennart Daléus väl medveten om.

Liberalernas ungdomsförbund var inte nöjda med L:s senaste kampanj inför Europaparlamentsvalet 2019. Budskapet ”Oui, yes, si” var intetsägande, menar Luf-ordförande Erik Berg som däremot tycker att partiet lyckats bättre denna gång.

– Nu tycker jag att vi har hittat ett väldigt tydligt sätt med de här motsatserna och antiteserna som vi målar upp. Och att det rimmar är ju fyndigt och kul, säger han till Altinget.

En av Liberalernas affischer har uppmärksammats särskilt. Den ukrainska konstnären Nataliia Mykhailetska har formgivit en bild där tre personer stänger ute Rysslands president Vladimir Putin. 

Just detta motiv kommer möta allmänheten på gatorna först nästa vecka, säger Berg som dock själv redan har en tygkasse med motivet på.

– Jag tycker att den är supersnygg och att det är bra att påminna om vilka frågor som faktiskt är viktiga.

Vill ”prove a point”

En annan lansering som uppmärksammats i årets valrörelse är Centerpartiets. Partiledaren Muharrem Demirok (C) presenterade partiets kampanj tillsammans med toppkandidaten Emma Wiesner (C) på Gärdet i Stockholm med en halmstack som front och en traktor i bakgrunden.

– Jag tycker att det var en snygg pik till Folklistan att man lämnade med en traktor i stället för att lämna med en helikopter, säger Caroline von Seth, ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund.

Partiets affischer är inte de snyggaste som hon har sett, medger hon. Kanske beror det på att flera av djurbilderna är AI-genererade. 

– Det är väldigt tydligt att Centerpartiet vill ”prove a point” med sina affischer. Bland annat har Centerpartiet en KTH-professor som pratar mycket om AI-frågor på plats tre, säger von Seth.

Erik Berg är däremot tveksam till partiets budskap som anspelar på ett citat från den tidigare C-ledaren Tobjörn Fälldin.

– Man kan ju inte hålla gränsen för saker. Att referera till någonting som någon sade på 80-talet tror jag också är svårt. Speciellt när jag träffar unga väljare, säger han.

Fälldins ord sades inte i en valkampanj utan i samband med ubåtskrisen 1981 när en rysk ubåt strandat i Sverige. En centerpartistisk valkampanj som däremot skapat rubriker och som stundtals dyker upp i media än i dag är kampanjen ”Det här är Lennart”.

– Då och då ser jag den i tidningar. Flera år efteråt så var det en igenkänningsfaktor. Sen finns det de som har olika synpunkter på om den var bra eller dålig. Men att den var uppmärksammad är alldeles klart, säger Lennart Daléus, i dag 77-årig pensionär, till Altinget.

Kampanjen ”Det här är Lennart” lanserades efter att Daléus blev Centerpartiets partiledare med mindre än tre månader kvar till valet 1998.

– Det var ont om tid och då tror jag att tanken bland de som kan sådana här frågor var att vi måste få fram ett namn och ett ansikte på den som leder partiet. 

Hur upplevde du det personligen?

– Jag hade i någon mån upplevt det tidigare då jag ledde linje 3 i kärnkraftsfrågan 1980, också på kort varsel. Så jag hade inga bekymmer med det.

Om kampanjen var lyckad eller inte har Daléus svårt att säga. Han vet inte vad som hade hänt om kampanjen inte ägt rum. Centerpartiet förlorade nio mandat i valet men klarade riksdagsspärren, något som då inte var helt självklart.

”Ingen chock att MP tycker att klimatet är viktigt”

När de bägge ungdomsförbundarna får välja ett annat parti som de tycker lyckats bra i årets valkampanj kommer två olika bud, men båda med reservationer.

Erik Berg tycker att Socialdemokraterna har varit smarta.

– Jag tycker att sossarnas ”gör något stort” är smart ur deras perspektiv. De vill ju bara få så många som möjligt att gå och rösta. Ett högt valdeltagande är bra för Socialdemokraterna per automatik. 

Caroline von Seth tycker att Miljöpartiets affischer är snygga, men med ”meningslösa floskler”.

– Miljöpartiets är ganska estetiskt tilltalande. Sen tycker jag att de är lite sämre när det kommer till att visa vad de vill. Det är ingen chock att Miljöpartiet tycker att klimatet är viktigt.

”Osmaklig kampanj”

Sverigedemokraternas kampanj ”Mitt Europa bygger murar” sticker ut, förutom affischerna med frasen på så har partiet integrerat allmänheten i kampanjen.

På sociala medier ligger partiet upp klipp på bland annat en bilruta på en polisbil som krossas och våldsamma upplopp. Klippen paras med parollen ”Mitt Europa bygger murar”. Sympatisörer och andra uppmanas att skapa liknande videos.

– Jag tycker att det är en ganska osmaklig kampanj. Alla med någon form av historiemedvetande vet ju att murar i Europa är någonting dåligt, säger Caroline von Seth.

Kampanjen parafraserar den tidigare statsministern Stefan Löfven som sa ”Mitt Europa bygger inte murar” i samband med flyktingkrisen 2015. Ett smart drag tycker Erik Berg.

– Det är ju smart av dem tycker jag att vända en gammal socialdemokratisk statsministersfras mot dem.

Forrige artikel Svenska EU-kandidater prioriterar miljö före ekonomi Svenska EU-kandidater prioriterar miljö före ekonomi Næste artikel Veckan i EU: Valdebatter, prepperstämning och geopolitik Veckan i EU: Valdebatter, prepperstämning och geopolitik
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.