Hon ska leda Moderaternas valkampanj

För andra gången i rad är det moderaten Karin Juhlin som ska leda partiets kampanj inför valet till Europaparlamentet. ”Vårt mål är naturligtvis att vi ska öka i väljarstöd även denna valrörelse”, säger hon till Altinget.

Det blir andra gången gillt för moderaten Karin Juhlin när hon ska leda partiets valkampanj inför EU-valet i juni. Även inför förra valet till Europaparlamentet 2019 var hon partiets valledare – ett val där Moderaterna vände en nedåtgående trend och ökade och dessutom hade den mest kryssade svenske kandidaten i Tomas Tobé. 

”Med Karin Juhlin får vi en erfaren och skicklig valledare som kommer att kunna ta valrörelsen till en högre nivå och bidra till att Moderaterna når sina mål. Jag är mycket glad och tacksam att Karin Juhlin valde att tacka ja till den här nyckelpositionen”, säger partisekreterare Karin Enström i ett pressmeddelande.

Karin Juhlin, som i dagsläget är biträdande partisekreterare med ansvar för utveckling och organisation, säger till Altinget att hon är hedrad över förtroendet.

– Jag är väldigt glad och hedrad över det här uppdraget. Det känns fantastiskt roligt att få leda Moderaternas Europavalrörelse, säger hon.

Säkra fyra – sikta på fem

Som valledare ska Karin Juhlin leda arbetet med att bygga upp Moderaternas kampanj, med allt ifrån hur den ska se ut, till vilka frågor som de ska driva, hur de ska uttrycka sig och hur de ska mobilisera hela kampanjorganisationen.

Arbetet med att utforma kampanjen har redan inletts men det stora startskottet för kampanjen tror Karin Juhlin kommer ske vid Moderaternas Sverigemöte i april.

– Vårt mål är naturligtvis att vi ska öka i väljarstöd även denna valrörelse. Vi jobbar givetvis mot att säkra de fyra mandat vi har och sen jobba upp väljarstödet ytterligare, säger Karin Juhlin och understryker att partiet toppkandidater är fem till antalet. 

Det här ska enligt valledaren göras genom att lyssna in väljarna och ha svar och lösningar på de samhällsproblem som de ser som viktigast. Karin Juhlin ser fyra möjliga fokusområden i moderaternas valkampanj: Den gränsöverskridande brottsligheten, klimatet, migrationen och säkerheten.

– Många av de samhällsproblem som vi ser i Sverige just nu är ju också gränsöverskridande. Och då tror vi att det krävs lösningar också på europeisk nivå.

– Men det handlar ju också om att maximera Sveriges inflytande i EU.

”Moderaterna en tydlig röst för Europa”

Valet till Europaparlamentet är vanligtvis inte något som engagerar väljarna lika mycket som riksdagsvalet. Karin Juhlin känner dock ingen oro för att för de moderata väljarna.

– Moderaterna brukar vara väldigt intresserade av Europafrågor, säger Karin Juhlin.

Att Moderaterna nu samarbetar med Sverigedemokraterna, som stundvis flörtar med idén om en swexit, tror Karin Juhlin inte heller påverkar de moderata väljarna.

– Moderaterna är en tydlig röst för Europa och för ett starkt Europa. Och det har vi varit under en väldigt lång tid, säger hon.

– Men sen förstår jag att det är många som känner en oro för Sverigedemokraterna. Och inte minst på grund av deras inställning till EU. Vill man vara med eller vill man inte?

Socialdemokraterna pekade nyligen ut just Sverigedemokraterna som sin främsta konkurrent i EU-valet. Karin Juhlin vill däremot inte peka ut något eller några partier som Moderaternas främsta konkurrenter.

– Vi kan ju inte jobba på det sättet. Våra huvudmotståndare är alltid samhällsproblemen. Vårt jobb är ju att lösa de problem som vi ser att väljarna ser i samhället.

{{toplink}}

Forrige artikel Alexander Bard hoppar av sin EU-kandidatur Alexander Bard hoppar av sin EU-kandidatur Næste artikel Pourmokhtaris tionde KU-anmälan Pourmokhtaris tionde KU-anmälan
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.