SD-politiker lägger mest pengar på Facebook

Sverigedemokraternas Charlie Weimers, har under sin tid som EU-parlamentariker satsat över en och en halv miljon kronor på att synas på Facebook – tre gånger så mycket som nummer två på listan över svenskar i EU-parlamentet. ”Kan vara extremt effektivt”, enligt expert.

BRYSSEL. Han är den svenske EU-parlamentariker som får flest reaktioner på sina inlägg på Facebook. Han är också den av de svenska parlamentarikerna som spenderat mest pengar de senaste fem åren på att sprida sitt budskap på det sociala mediet.

Sverigedemokraternas Charlie Weimers har mellan 2019 och 2024 satsat över 1,5 miljoner kronor på annonser på Facebook.

Det är tre gånger mer än nästa svenska parlamentariker på listan, Sara Skyttedal – fram till februari kristdemokrat men numera politisk vilde – som lagt drygt en halv miljon.

Det visar nya siffror från det danska analysföretaget Common Consultancy, som för Altinget har kartlagt utgifterna på Facebook för alla svenska EU-parlamentariker.

Enligt August Vigen Smolarz, senior rådgivare på Common Consultancy, är Charlie Weimers Facebook-satsning ett belopp som sticker ut.

”Det är en stor budget, också i ett europeiskt sammanhang. Det är till exempel mer än vad som spenderades på Magdalena Anderssons Facebooksida under samma period”, säger han till Altinget i en skriftlig kommentar.

”Charlie Weimers verkar, till skillnad från de andra svenska ledamöterna i EU-parlamentet, ha haft en tydlig strategi för att nå väljare på Facebook. Det kan vara extremt effektivt eftersom det finns en bra möjlighet att rikta din kommunikation”.

"Återrapportering till väljarna"

August Vigen Smolarz tror också att det kan vara ett resultat av att Charlie Weimers och Sverigedemokraterna har haft svårt att komma in i etablerad media.

”Då kan Facebook vara ett verktyg för att ändå nå svenskarna med sina budskap och det är därför plattformen är en så viktig prioritering och investering för dem”.

Charlie Weimers själv ger flera förklaringar.

– Det är för det första väldigt svårt att som Europaparlamentariker nå ut i svensk media. Rapporteringen är ju väldigt, väldigt minimal från Bryssel. Inte minst när man jämför med andra medlemsstaters media, journalistkårer som är betydligt mer representerade i Bryssel än den svenska, säger han till Altinget.

– Det gör ju att vi måste använda sociala medier för att rapportera hem vad som sker, vilka frågor vi driver. Och då är ju Facebook en väldigt bra plattform för att göra det.

Att visa folk att det faktiskt sker ett arbete i parlamentet är den enskilt viktigaste anledningen till att partiet lägger så mycket resurser på Facebook, enligt sverigedemokraten.

– Jag anser att, när vi nu har resurser till vårt förfogande så är det väldigt viktigt att lägga en stor del av de marknadsföringsresurserna på just återrapportering till väljarna.{{toplink}}

Ett rikt parti

Just Sverigedemokraternas resurser är viktiga i sammanhanget, menar Marie Grusell, som är forskare och docent i politisk kommunikation och sociala medier vid Göteborgs universitet. Att det är just detta parti som toppar listan förvånar henne inte – de har nämligen råd att kosta på sig storsatsningar av det här slaget.

– Sverigedemokraterna är ett väldigt rikt parti, konstaterar hon.

Enligt Marie Grusell följer inte heller Sverigedemokraterna andra partiers mönster med framför allt stora satsningar inför val.

– De har aldrig varit så att de sparar pengarna, att de lägger kampanjer en till två månader innan valet. Utan de har alltid jobbat med att kontinuerligt ha kampanjer igång. Deras strategi är att hela tiden vara synliga.

I partiernas olika stora budgetar hittar man, enligt Marie Grusell, även förklaringar till summorna längst ner på listan, för de parlamentariker som lägger minst på Facebook-annonser.

Att exempelvis vänsterpartisten Malin Björks Facebook-satsning är lika med noll förvånar henne inte – ”Vänsterpartiet har dåligt med pengar”.

– Men sedan så handlar det inte bara om att man är ett rikt eller fattigt parti, utan det handlar ju också om vem man är som politiker. Vissa politiker är inte sociala mediemänniskor. Så de kanske väljer bort det, de tycker inte att det är värt pengarna, konstaterar hon.

”Duktiga på internet”

August Vigen Smolarz på Common Consultancy är inne på samma spår.

”Vår analys visar att högern på många andra platser i Europa har valt att satsa på att använda Facebook väldigt aktivt i sin kommunikation. Det hänger också ihop med att de är skickliga på att använda plattformen, och det kanske inte faller sig naturligt för andra”, säger han.

Att Sverigedemokraterna har en speciell ställning på sociala medier är klart, enligt Marie Grusell.  

– Sverigedemokraterna är duktiga på internet och sociala medier. Eftersom de hade många år där de inte fick bevakning i traditionell media så var de ju tvungna att satsa på att vara synliga på internet. Så det där är deras hemmaplan.

Väl investerade pengar

Marie Grusell tror att genomslag på Facebook kan vara viktigare för EU-parlamentariker än för exempelvis riksdagsledamöter. Medan folk röstar mer traditionellt i riksdagsval så kan det svänga mer i EU-valet. Har man då profilerat sig och blivit ett namn på Facebook så känner folk igen en och har lättare att kryssa i det namnet.

– Det beror ju på att EU-valet är ett andrahandsval. Att folk är lite mer generösa med sina röster. Det kan hända mer i ett EU-val.

August Vigen Smolarz, på Common Consultancy som tagit fram studien, pekar på att 76 procent av svenskarna använder Facebook varje vecka och det är därmed ett bra ställe att nå en väldigt stor del av den svenska befolkningen

Han tror att Charlie Weimers har fått utdelning av sin Facebook-satsning.

”Min bedömning är att pengarna är väl använda. Med Facebook-annonser har Charlie Weimers kunnat skräddarsy sina budskap och rikta dem till en väljare som sympatiserar med hans politik. Det kan man inte göra med tidningsannonser, vilket kanske hade varit alternativet”. {{toplink}}

,

Forrige artikel Svantesson om dystra klimatkalkylen: ”Självklart ska vi få ner utsläppen” Svantesson om dystra klimatkalkylen: ”Självklart ska vi få ner utsläppen” Næste artikel Finansministern: Fler kommer att bli arbetslösa Finansministern: Fler kommer att bli arbetslösa
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.