Carlson inte orolig för transportmålet: ”Tvärtom”

Infrastrukturminister Andreas Carlson har under två dagars informella samtal med sina ministerkollegor diskuterat behoven av ytterligare insatser för att ställa om den utsläppstunga sektorn. Men än saknas svar på hur utsläppsgapet på hemmaplan ska täppas igen.

Under två dagars informella förhandlingar låg en stor del av fokus i samtalen hos transportministrarna som samlats i Arlanda på hur sektorn ska kunna ställa om för att minska utsläppen, och samtidigt behålla konkurrenskraften.

Agendan var framför allt inriktad på kommande gemensamma förslag till åtgärder, med fokus på regelverken som ska gälla efter 2030.

Men samtidigt skulle ministrarna också hämta inspiration från varandra i hur man agerat för att leva upp till de höjda ambitionerna inom det nu liggande klimatpaketet.

Bra bit kvar

För även om ett stort antal förslag tagits fram för att ställa om delar av sektorn så dras fortsatt de tunga vägtransporterna med ökande utsläpp, och omställningstakten är inte heller i dag i linje med att nå klimatmålen i flyg- eller sjöfartssektorn.

Men i diskussionen om valet att vidta åtgärder för bilen, bränslet och beteendet ser inte infrastrukturministern att det direkt behövs inspiration kring beteendepåverkande åtgärder för att få till mer transporteffektiva transportsystem.

– Vi har ju diskuterat hur vi ska göra transporterna så effektiva som möjligt i varje transportslag för sig. Och man kommer inte runt att det är elektrifiering som är en väldigt viktig del i arbetet med att minska utsläppen. Med tanke på den utveckling som sker, så är det snarast att minska utsläppen, snarare än olika beteendeförändringar, som är i fokus, säger Carlson till Altinget och fortsätter:  

– Sedan kan det finnas olika skäl till att man gör olika val i olika tider. Men i takt med att utsläppen minskar för exempelvis bilar, och tunga lastbilar, så kanske man kan arrangera ett transportsystem ännu mer effektivt. När vi vet att flera av transporterna sker på kort avstånd, så blir det ineffektivt att lägga över dem på räls, säger Carlson, som ändå lyfter fram överflyttningsfrågan som central:

– Där man kan lägga över det, kan det vara effektivt. Men frågan är mer komplex, än att man kan ge ett kort svar. Men att just se att hela transportsystemet behöver vara så effektivt som möjligt, med det övergripande målet att minska utsläppen i så snabb takt som möjligt. Det är det vi har diskuterat.

Stor utmaning på hemmaplan

För svensk del är utmaningen än större än vad den är på EU-nivå. Detta då utsläppsgapet i transportsektorn inför de riksdagstagna 2030-målen kommer att växa framöver, när reduktionsplikten avses sänkas för att minska priset vid pump.

Beroende på hur omfattande sänkningen blir, uppskattas gapet utan ytterligare åtgärder uppgå till omkring fem miljoner ton koldioxidekvivalenter vid målåret. Detta trots att antalet elfordon nu ser ut att öka något, trots slopandet av klimatbonusen.

Carlson menar dock att regeringssamarbetet nu arbetar med att leverera svar för att täcka upp mot den lucka som uppstår.

– Vi jobbar nu med uppdatering av med klimathandlingsplanen, och i den är transportdelen en betydande del. Så vi kommer att återkomma med besked där, säger Carlson (KD).

Ser du själv att du sitter i en knivig sits som infrastrukturminister, med tanke på transportmålet och siffrorna som vi ser framför oss?

– Tvärtom ser vi en remarkabel utveckling, där de svenska företagen leder vägen mot nollutsläpp inte bara i Europa, utan också på en global nivå. Så den här utvecklingen kommer att komma, och den är redan här. Så när politik tillsammans med teknik, kopplas samman, så ser jag snarare att det finns stora möjligheter.

Samtidigt pekar järnvägen, det mest energieffektiva transportslaget, på att de har svårt att konkurrera mot mer energikrävande trafikslag

Men Andreas Carlson menar även där att fokuset är tydligt.

– Konkurrenskraft är en av hörnstenarna i det svenska ordförandeskapet, och det är något vi jobbar med att på EU-nivå stärka.

Föregångare inspirerade

När det kom till att hämta inspiration från andra länder, lyfte Carlson fram arbetet i Nederländerna med att bygga ut laddinfrastruktur i transportsektorn.

– Mark Harbers lyfte fram hur de arbetat för att få till hela landet täckt av laddinfrastruktur. En fråga som då också togs upp var hur vi nu kan få till gemensamma standarder, exempelvis kring betalningssystem. Och de frågorna behandlas ju nu i förhandlingen av alternativa bränsleinfrastrukturen, där vi nu arbetar i hög fart i ordförandeskapet för att slutföra förhandlingarna.

{{toplink}}

Forrige artikel Nya Brexitavtalet om Nordirland: EU och Storbritannien talar om ett ”nytt kapitel” Nya Brexitavtalet om Nordirland: EU och Storbritannien talar om ett ”nytt kapitel” Næste artikel S hoppas regeringen överraskar för fler statliga jobb utanför Stockholm S hoppas regeringen överraskar för fler statliga jobb utanför Stockholm
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.